💠
انسان و طبیعت
✴️ در دموکراسی لیبرال، معمولاً تنها یک اصل را برای بیان قلمرو و محدودیت حقوق و آزادیهای افراد اعلام میکنند و آن اینکه «به حقوق و آزادیهای دیگران صدمه وارد نشود»؛ اما در اسلام حقوق و آزادیهای هر فرد، به رعایت مصالح واقعی مادی و معنوی فرد و جامعه که در ضمن احکام متافیزیکی بیان شده، محدودیت مییابد.
❇️ انسان هر چند به لحاظ تکوینی میتواند در هر چهار عرصه ارتباط خود با خود، خدا، دیگران و محیط زیست، از اختیار و آزادی خود سوء استفاده کند، اما هم در آخرت مسؤول انتخابهای خود خواهد بود و هم در دنیا، حاکمیت میتواند دایره اختیار او را تا حدودی محدود کند که به اختیار دیگران، نظم عمومی، اصول اخلاقی و طبیعت و محیط زیست انسان صدمه وارد نکند.
☑️ غرض اصلى آفرینش انسان، تحقّق خلافت الهى روى زمین بوده و معیار این جانشینی علم به اسماء و صفات الهی و علم و آگاهی به مخلوقات، و انجام وظیفه در قبال خدا و مخلوقات خدا است. ادیان ابراهیمی زمین را امانتی الهی در دست انسان میشمارند که باید آن را آباد کند؛ اینان هرگونه تخریب محیط زیست را به معنای فساد در ارض تلقی کرده و از آن نهی میکنند چرا که طبیعت را تجلی الهی دانسته و تجاوز به امانت خداوند را موجب غضب خدا میدانند.
📖نشریه دیده بان شماره 39
🆔
@didebane_andisheh