💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۵ نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان‌ (۵)  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛ هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند . 👈بخش پنجم ؛ 👌 مرد، ستون و قوام و پایه خانواده ۰۱۴ بدون این که بخواهم درگیر واژه ها و مفاهیمی بحران زده ،آشوب خیز و گاه تحریف شده ای مانند؛ مردسالاری، زن سالاری، فرزندان سالاری که شکل نوینی از جاهلیت مدرن است و نتیجه ورود سبک زندگی غربی به سبک زندگی ایرانی اسلامی ما ایرانی ها است، بدون این که فعلا بخواهم خود را در باتلاق نظری واژه ها و مفاهیم مندرس نقاشی شده بشوم ، و مشتی حرف های روشنفکر مآبانه و مشتری پسند بزنم ، بحث را این گونه آغاز می کنم که ، براساس چهار چوب های معرفتی و شناختی اسلام در باره خانواده ، مرد، نقش ستون و محور و نقش کانونی را خانواده دارد چه از زمان تشکیل، و چه ادامه و استحکام خانواده ، مرد نقش کلیدی و قوام دهنده و ثبات دهنده و بقای خانواده را دارد. چگونه است که اگر عمود میانی سیاه چادرهای عشایری را بکشیم ، تمامی خیمه و چادر نقش بر زمین می شود. البته سهم و نقش مرد و زن هر دو در سازندگی و قوام بخشیدن به خانواده تعیین کننده است و از منظر سازندگی و تربیت نسلی حتی نقش زنان موثر تر از نقش مردان است. و اگر از منظر آموزه های قرآنی و سنت نبوی ، نقش مرد محوری تعریف شده است، قطعا به معنای نوعی تبعیض و یا نوعی حاکمیت مطلق مرد بر زن نیست ، اصولا نگاه و رویکرد اسلام به زن و مرد این گونه که در ادبیات فمينيست ها مطرح است، نیست . باید عینک و رویکرد و نگاه را از ابتدا درست و صحیح انتخاب کنیم و گر نه اگر خشت اول را کج نهیم، تا ثریا می روددیوار کج، بزرگترین شاهد ما نوع نگاه و رویکرد پیامبر اکرم که امروز روز میلاد آن حضرت خوبی ها نیز هست ، به دخترشان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. نوع ارتباط امیرالمؤمنین علی علیه السلام با همسرشان و نوع ارتباط دیگر ائمه‌ با همسرانشان است. در دوره کنونی هم نوع نگاه و رویکرد امام خمینی ره به زن و خانواده بهترین شاهدی است که نشان می دهد ، زن از منظر اسلام جایگاهی بس والا و سرنوشت ساز دارد. این جمله معروف امام خمینی را شاید همه شنیده ایم که از دامن زن ، مرد به معراج می رسد . مردان موفق و جامعه موفق ،بی شک مرهون زنان پاک دامن و موفق است، پس اساسا و در ابتدا باید خود را از نگاه های وارداتی غرب به زن نجات دهیم ، نمی توان با عینک های رنگین ، واقعیت بیرونی را دید، باید ابتدا عینک سفید و بی رنگ بزنیم و تعصبات جاهلیت مدرن را کنار بگذاریم و سپس با تحقیق و مطالعه در باره زن و مرد و نقش و جایگاه آن در خانواده و در زیست اجتماعی و در جامعه زندگی قصاوت کنبم‌. ۰۱۵ پس روشن شد باید بین نقش های زن و مرد تفکیک قائل شد . تفاوت و تمایز بین نقش ها و کارکردهای زن و مرد امری معقول و طبیعی است و مورد نیاز جامعه است و اگر نباشد جامه ای شکل نمی گیرد و نمی تواند به‌ حیات خود ادامه دهد.‌ تفاوت در نقش ها دلیل بر تمایز بین صلاحیت ها و شایستگی ها نیست. دلیل بر تبعیض بین جنسیت ها نیست . این تفاوت حکیمانه ای که از سوی خداوند در خلقت زن و مرد برای اهدافی متعالی ، در ساختار زیستی و ذهنی و استعدادهای زن و مرد گذاشته است، تفاوتی حکیمانه است و نه تمایز و تبعیض. مرد به دلیل ساختار زیست شناختی که دارد ، به دلیل توانمندی های ذهنی و جسمی که دارد ، حکیمانه این قابلیت را پیدا کرده است که بتواند ستون خیمه خانواده قرار گیرد و این مسئولیت زاست. این فی نفسه امتیازی ویژه و انحصاری نیست که خداوند برای مردان قرار داد باشد. بنابراین اگر مرد، در خانواده دچار آسیب شود، بی شک خانواده را در موقعیت فروپاشی قرار می دهد. خطاب ایه شریفه مورد بحث به زن و مرد مومن است که باید در درجه اول خودشان را از پلیدی ها و زشتی ها که تسهیل گر سقوط است ، دور نگه دارند زیرا در غیر این صورت خانواده دچار فروپاشی می شود. و آغاز فروپاشی خانواده آغاز و شروعی است برای فروپاشی جامعه است و فروپاشی خانواده بر خلاف آن چه ممکنه برخی تصور کنند از زنان آغاز نمی شود بلکه از مردان آغاز می شود. کلام خدا در سوره نور آیه ۳۰ چنین است.