درس هایی از کلام امام خمینی برای کارگزاران دولتی درباره تعامل دولت (خادمین ) و مردم ( صاحبان اصلی انقلاب ) ، بخش اول مقدمه رابطه حضرت امام با مردم یک رابطه سیاسی و یا مرحله ای و گذرا و موردی نبود. ایشان به طور عمیق و اعتقادی به مردم بها می داد. با نگرشی موحدانه و خداپسندانه بود که با مردم برخورد می کرد، در عین این که معتقد بودند باید زمینه های ارتقا و تعالی افکار مردم را حاصل آورد، اما در عین حال به آرای عمومی بسیار اهمیت می داد تا آنجا به نقش مردم معتقد باشد که کل ارکانِ اجرایی و حکومتی اعم از دولت و مجلس و رئیس جمهوری را در یک طرف قرار دهد و مردم را در طرف دیگر، نه به طور متقابل بلکه در جهت تعامل و تعادل و در راستای یکدیگر بارها تأکید فرمودند که در هر شرایط نگهداری این دو سو و کفه لازم و ضروری است و بدون پشتیبانی مردم کاری از پیش نمی رود. گزیده ای از بیانات کوتاه و جملات تلخیص یافته امام راحل در باره مردم که علاوه بر جنبه کاربردی برای مسولان، مؤسسات، نهادها، ناشران و مراکز، کلید واژه ای مهم برای محققان و پژوهشگران و مدخلی اساسی برای فهرست نمایه های موضوعی خواهد بود، که از نظر می گذرد 👇👇👇 ۱. حکومت باید حکومت الهی باشد، اسلامی باشد، حکومتی باشد که خود مردم می خواهند آن حکومت را. (صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۷) ۲- وقتی حکومت حکومت عادلانه شد، حکومت در خدمت مردم شد، سایه این حکومت بر قلوب مردم است؛ و یک همچو حکومتی می تواند حکومت کند. (صحیفه امام؛ ج۷، صص ۵۲۷ - ۵۲۸). ۳- دولتها اگر این طور بشوند که به اسلام توجه کنند و روح اسلام را در مردم ایجاد کنند و خودشان، این هم، به صلاح خودشان هست؛ و هم، به صلاح کشورشان؛ و هم، همه برنامه ها را با آسانی می توانند انجام بدهند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۸۸) ۴- وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی توانند یک حکومتی باشند.(صحیفه امام؛ ج۷، ص ۵۲۸) ۵- شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲). ۶- اگر مردم پشتیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد؛ اگر یک ملت پشتیان یک رژیمی باشند؛ آن رژیم از بین نخواهد رفت.(صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲). ۷- حاکم اسلام و رئیس دولت اسلام از مردم هیچ نمی ترسد؛ چون خیانتکار نیست؛ از خود مردم است و توی مردم است. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۸۷). ۸- در رژیم اسلامی شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۲۰). ۹- اسلام وضعش از اوّل این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگی، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایین تر بوده است، یا همان جور. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۱). ۱۰- جدّیت بکنید که با مردم رفتارتان خوب باشد. اینها بندگی خدا هستند. با اینها رفتارتان خوب باشد. همه جا، همه کس، همه مردم با هم، جدیت بکنند که همه با هم خوب باشند؛ یک محیط برادری ایجاد بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۲۳۷) ۱۱- ملت ایران امروز برای همین معنی که اسلام را زنده کند، و احکام اسلام را زنده کند، قیام کرده است؛ و قیامی کرده است که در تاریخ اسلام، در تاریخ ایران، سابقه ندارد یک همچو قیام ریشه داری و اساس داری هم. (صحیفه امام؛ ج ۴، ص ۶۱) ۱۲- مردم مردمِ الهی هستند، مُسلم هستند، قیامِ للهِ کردند، برای خاطر حق قیام کردند.(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۲). ۱۳- باید این قدم را هم برداریم که مهمّش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم. (صحیفه امام؛ ج ۹،ص ۱۸) ۱۴- ما جمهوری اسلامیِ لفظی نخواستیم. ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان- و ان شاء الله در سایر ممالک هم - اجرا بشود. (صحیفه امام؛ ج ۸، صص ۲۸۲ - ۲۸۳). ۱۵- حکومتهای طاغوتی از ملتها جدا هستند و به ملتها فرمانروایی می کنند و ملتها هم از آنها جدا هستند. (صحیفه امام ،ج۱۰، ص ۴۸۶). 👌منبع : پرتال امام خمینی (س) یادداشت ۴۸ با تلخیص ، جمعه نهم شهریور ۱۴۰۳، مدیر کانال 👈 ادامه دارد https://eitaa.com/drfatehi