صنعتی با قابلیت بومی‌سازی و ظرفیت‌های بالای صادراتی صنعت لوازم‌خانگی این روزها تجربه موفقی از کم اثر کردن تحریم را پیش روی مسئولان گذاشته است. در شدیدترین تحریم‌ها، تولید در این بخش تا ۴۵ درصد و داخلی سازی تا ۹۰ درصد افزایش و مصارف ارزی تا ۳ میلیارد دلار کاهش یافته و ۶۰ درصد بازار از خارجی‌ها پس گرفته شد. این صنعت، به دلیل وجود همین تحریم‌ها توانسته تا حد زیادی جهش تولید را محقق کند. صنعت لوازم‌خانگی یکی از صنایعی است که با تنوع محصولات و پتانسیل بالا می‌تواند پس از نفت، بزرگ‌ترین صنعت سودآور کشور محسوب شود. اگرچه طبق آمار و ارقام صنعت لوازم‌خانگی در جایگاه سوم صنایع کشور و بعد از صنعت خودرو قرار دارد، اما این دو صنعت به لحاظ ساختاری تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. صنعت خودرو، یک صنعت حمایت شده با سپر تعرفه‌ای بسیار بالا است که سطح بهره‌وری و کیفیت محصولات آن قابل قیاس با روند جهانی نیست؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان صنایع لوازم‌خانگی حتی در بدترین شرایط نیز تا حد مناسبی خود را با استانداردهای جهانی انطباق داده‌اند. در صنعت لوازم‌خانگی به‌طور میانگین بین 30 تا 35 درصد اقلام وارداتی است و مابقی 65 تا 70 درصد بسته به پلتفرم واحدهای تولیدی، بومی‌سازی شده است. طبق آمار و برنامه‌های هدف‌گذاری شده تا پایان سال نه‌تنها نیاز داخل تأمین خواهد شد بلکه با مازاد تولید هم روبه‌رو شویم. https://eitaa.com/e_beman