ضرورت توسعه تجارت خارجی با همسایگان پس از جنگ قره‌باغ اخیراً معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد به دلیل اعمال تحریم ارمنستان بر روی کالاهای ساخت ترکیه، وزارت خارجه ارمنستان مایل است واردات 2250 قلم کالای وارداتی از ترکیه را با کالاهای ساخت ایران جایگزین کند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوي کمیته آمار ارمنستان، واردات این کشور با رشد 70 درصدی در 5 سال گذشته به 7.8 میلیارد دلار رسیده است. روسیه با 30 درصد، شریک اصلی تجارت خارجی ارمنستان است و ایران با صادرات 324 میلیون دلار در سال 2019 سهم 6.4 درصدی از واردات این کشور را به خود اختصاص داده است و در جایگاه سوم صادرکنندگان بعد از روسیه و چین قرار دارد. بیش از نیمی از صادرات ایران مربوط به صادرات برق و مواد خام معدنی است. ترکیه در سال 2019 در حدود 265 میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرده است که کالاهای مصرفی و صنعتی بخش اصلی سبد صادراتی ترکیه را تشکیل می‌دهد. هرچند تمایل ارمنستان به جایگزینی محصولات ترکیه‌ای با محصولات ایرانی یک فرصت تجاری برای صادرکنندگان است، اما بازخوانی عملکرد تجار ایرانی در فرصت‌های تاریخی مشابه نشان می‌دهد که امکان از دست رفتن این بازار منطقه‌ای دور از ذهن نیست؛ ایران در سال 2015 و بعد از ساقط شدن هواپیمای نظامی روسیه توسط ترکیه، نتوانست از فرصت صادرات به روسیه استفاده کند. این تجربه هشداری است برای سیاست‌گذاران وزارت صنعت و اقتصاد که بدون یک سیاست کلان صادراتی و نظارتی،‌ ایران نمی‌تواند سهم قابل قبولی از بازار‌های منطقه‌ای را در اختیار بگیرد. https://eitaa.com/e_bem