🔰 گزارش روز     💢 نگاه راهبردی به بودجه ۱۴۰۴ هر چالش مهمی که در اقتصاد ایران مطرح می‌شود، بدون لحاظ جنبه‌های بودجه‌ای آن قابل تبیین نیست؛ زیرا ساختار و ماهیت بودجه هم در سلسله علل قرار دارد و هم خود معلول است. بنابراین، بسته به رویکرد دولت و مجلس، بودجه می‌تواند توسعه ایجاد کند یا ام‌المسائل باشد.  در هفته‌ای که گذشت، کلیات بودجه با حضور رئیس دولت به نمایندگان ملت تحویل داده شد. سند دخل و خرج دولت برای سال آینده حاوی نکات فنی بسیاری است که پرداختن به آنها وجیزه‌ای گسترده‌تر می‌خواهد، در عین حال از نگاه راهبردی لازم است مواردی در رأس جهت‌گیری قوای مقننه و مجریه قرار گیرد: وضعیت نهادی تصویب، اجرا و نظارت بودجه به گونه‌ای است که هم دولت و هم مجلس و هم مسئولان اجرایی و هم مردم از آن گله‌مندند. دولت به دلیل دخالت بیش از حد مجلس در مرحله تصویب و اجرا، کفایت نکردن منابع، ایجاد وظیفه برای دولت بدون پذیرش مسئولیت گله‌مند است. نارضایتی مجلس متأثر از مبهم بودن خدمات عمومی در بودجه، نداشتن توازن در توزیع منابع عمومی، نامعلوم بودن سیاست‌های کلان دولت و ارتباط نداشتن بودجه با برنامه‌های توسعه است. از دید مسئولان اجرایی نیز مشکلات بودجه عبارتند از: حجم زیاد قوانین و مقررات مالی و سازگار نبودن آنها با واقعیت‌های اجرایی و نداشتن شفافیت. از این منظر لازم است این دغدغه‌ها مدنظر قرار گیرد و چنین آسیب‌هایی مرتفع شوند. 🔸️همگرایی دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و شنیدن نقدها و نظرات، بستری مناسب برای منطبق کردن مصوبات بودجه بر نگاه ملی است. نگاهی که به نظر می‌رسد در بودجه کم‌رنگ است. نمایندگان اگر چه در حوزه‌های انتخابی با فشارهایی روبه‌رو هستند و تلاش‌شان برای تحقق منافع منطقه‌ای خود است، اما این مسائل نباید نگاه ملی و منافع کلی کشور را به حاشیه ببرد. بنابراین، تأکید می‌شود نگاه ملی و کشوری باید بر روند تصویب بودجه در مجلس حاکم باشد، نه نگاه شهری و حوزه انتخابی. 🔹️ نگاه مجلس به بودجه مبتنی بر توسعه رفاه مردم ستودنی است، اما اگر قرار باشد از طریق افزایش خدمات دولت، چه یارانه‌ها و چه حقوق‌ها، کسری بودجه بر دولت تحمیل شود، علناً آنچه در نهایت نصیب مردم می‌شود، ازدیاد تورم است نه رفاه. بنابراین، نمایندگان تلاش کنند با مشورت دولت و شنیدن نظرات آنها، کسری بودجه را به حداقل ممکن برسانند. در وضعیت فعلی تأکید بر افزایش صرفه‌جویی در منابع از اولویت‌ها باشد. 🔸️مجلس باید نقش نظارتی خود و ملاحظات کلی کشور را تقویت کند و دولت را در مسیر بهره‌وری و بهینه‌سازی بودجه قرار دهد. گزارش‌های نهاد متولی نظارت بر بودجه نشان می‌دهد، نشتی منابع و جابه‌جایی اعتبارات تا حد قابل توجهی مانع از تحقق اهداف بودجه است. بنابراین، نظارت، کنترل و هدایت درست منابع در چارچوب نهاد قانونگذار و خود بودجه، به شکل حداکثری تدوین شود. ✍️ http://Eitaa.com/e_beman