آراء و رفتارهای «سید کمال حیدری» در بوته نقد عضو جامعه مدرسین قرار گرفت  حوزه/ جناب آقای حیدری! طبیعی است در مقام بیان مطلب و انتساب کتاب به یک شخصیت، باید این نکات نیز گفته شود. آیا اینکه این کتاب به نام شیخ مفید منتشر شده، می‏تواند دلیل محکمی بر انتساب کتاب به فرد باشد؟ چه فراوان کتبی که بنام برخی افراد چاپ می‏شود، اما انتساب کتاب به آن افراد معلوم نیست! به عنوان نمونه، مگر «کتاب اشعثیات» که منسوب به «ابن ‏اشعث» است، مشکوک نیست؟!   به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیدوست  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌در سخنانی به نقد  آراء و رفتارهای جناب آقای سید کمال حیدری پرداخته است که تقدیم می شود. بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای سید کمال حیدری از فضلای معاصر قم، انسانی پرکار و مصمم، که دارای شبکه گسترده ‏ای از سایت، کانال، موسسه علمی و شاگردان متعدد می ‏باشند. یکی از فعالیت‏ های ایشان، همکاری و فعالیت سابق وی در «شبکه الکوثر» بود که معارف شیعی را تبیین و به نقد وهابیت می‏ پرداخت.    از چند سال قبل (تقریبا تیر ماه ۹۲ تاکنون) اما، فایل‏های صوتی-تصویری (کلیپ‏های) متعددی از اظهارات ایشان در موضوعات مختلف دینی و فقهی منتشر می‏شود که بیانگر اتخاذ رویکرد و مبنایی جدید در حوزه تفکر و رفتار او است. در واقع ایشان از آن زمان تاکنون وارد فاز و فضایی جدید شده و تاکنون نیز این رویه ادامه داشته است. از جمله اولین اظهار نظرهایی که بر اساس مبنای جدید، توسط ایشان انجام شده، موردی است که در ماه رمضان سال ۱۳۹۲ از شبکه الکوثر پخش شد. مطابق آنچه از اسناد و مدارک مربوط به آن برنامه در رسانه ‏ها وجود دارد، ایشان معتقد است که بسیاری از میراث روایی شیعه، از کعب الاحبارها، یهودیان، نصرانی‌ها و مجوسی‌ها به ما رسیده است. از جمله آخرین اظهار نظرهای ایشان نیز، موردی است که اواخر تیرماه امسال (۱۳۹۹) تحت عنوان «چالش‌های پیش‏روی دین و مدرنیته در مواجه با ویروس کرونا» به بیان مطالبی پرداخته است. ویژگی‏ کلیپ‏های جناب آقای سید کمال حیدری فایل‏های صوتی و تصویری منتشر شده از جناب آقای سید کمال حیدری دارای ویژگی‏ های ذیل است:[۱]    یک. فراگیری و انتشار گسترده کلیپ‏ها: فایل‏ها و کلیپ‏های ایشان در سطح گسترده‏ای در شبکه‏های اجتماعی داخلی و خارجی، و در طیف‏های مختلفی از این شبکه ‏ها، از قبیل شبکه‏ های شیعی-سنی، و حتی شبکه ‏های وهابی مانند «شبکه کلمه»، به طور وسیعی در حال انتشار و دست به دست شدن است. همچنین مخاطبان مختلفی از مردم عوام تا نخبگان حوزوی و دانشگاهی را به سمت خود کشانده است. به عنوان نمونه بنده از طریق تعدادی از دوستانی که نه حوزوی‏اند و نه دانشگاهی، در مورد این کلیپ‏ها مورد سؤال و پرسش قرار گرفته و فایل‏ها را برای بنده ارسال کرده ‏اند. این نکته بدین معناست که نمی‏توان ادعا کرد این بحث‏ها صرفاً برای حوزویان اندیشمند مطرح می‏شود و کاری به مردم عادی و کوچه و بازار ندارد! دو. تنوع موضوعی کلیپ‏ ها: ویژگی دیگر این فایل‏ها و کلیپ‏ها، تنوع موضوعی آنهاست. جناب سید کمال حیدری در هفت سال اخیر به ساحت‌های مختلفی از قبیل فقه، اعتقادات، معارف، اخلاق، مسائل کلان و بنیادین و حتی مسائل ریز، اما بی‏ فائده‏ای، ورود کرده است؛ مسائل ریزی از قبیل اینکه: «آیا ملاقات با امام زمان در عصر غیبت ممکن است؟» و یا مسائلی از قبیل «مطلب منسوب به شیخ مفید(ره) درباره شیخ صدوق(ره)» که دارای اهمیتی نبوده و در زمره مسائل مهم و اساسی به شمار نمی‏رود. سه. ادعای نقد قرائتی موسوم به «قرائت رسمی از دین»: ویژگی سوم که در همه کلیپ‌ها دیده می‌شود در واقع نقد قرائتی از دین است که ایشان به عنوان «قرائت رسمی» مطرح کرده و مورد نقد قرار می‏ دهد. دلیل ورود بنده به این مسئله اینکه چرا بنده وارد این مسئله می‌شوم، به دو جهت است: یک. حجم بالا و بی ‏پاسخ مطالب: هنوز ناگفته‌ها زیاد است. وقتی نگاه می‏کنیم می‏بینیم که برخی مطالب هست که جای گفتن دارد و باید بیان شود. دو. مسئولیت قانونی بنده در این زمینه: بنده مسئولیت کرسی‌های نقد، نوآوری و نظریه ‏پردازی را از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش علوم نقلی، بر عهده دارم، با توجه به این مسئولیت، بنده لازم می‌‏بینم که در این مسئله ورود کنم و پیشنهادی را در همین ارتباط در انتها تقدیم خواهم کرد. با توجه به این دو مورد، به نظر می‏رسد توجیه کننده ورود بنده در این مسئله باشد. موافقان و مخالفان جناب آقای سید کمال حیدری ایشان در سایه رویکرد جدید خود، با غض‏نظر از کسانی که نسبت به کار، رفتار و شخصیت ایشان بی‌طرف‌ بوده و ناظر هستند و یا کسانی که اطلاع ندارند، دو دیدگاه پیرامون ایشان شکل گرفته است: موافقان و مخالفان. ۱. موافقان و ادله آنها: عده‌ای حامی ایشان هستند و از ایشان دفاع می‌کنند. برخی معتقدند کار ایشان درست است. آخرین دفاعیه ‏ای که در مورد ایشان منت