🔺وقتی دین در خیابان راه می رود! ▫️امسال قصد کردم کامل سفر شخصی بروم، کلا شخصی از همه جهات؛ حتی به دعوت دوستان رسانه هم برای همکاری لبیک نگفتم. خواستم کلا در حال و هوای خودم باشم. 🔹 مسیر بغداد را انتخاب کردم. حتما این‌ مسیر را تجربه کنید. لباسی کاملا عراقی پوشدم و محو در جماعت و جمع شان شدم. ▫️ لازمه شناخت اجتماعی یک جامعه؛ محو شدن در آن است. بگونه ای که عین آن جامعه باشیم. به تعبیر امام علی ع: فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ، بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِمْ 🔹 به معنای واقعی، دین در خیابان راه می رود. به قول غربی ها: religion presented in the roads. اربعین، سوگواره شیعی را از حبس شدن در مسجد و حسینه به کف خیابان می کشد. آن هم در عصری که ادیان، محصور و محبوس اند در معابد. ▫️ خبری از مگا مواکب که محصول زیست عزاداری مدرن است.، نیست! همه چیز مردمی است: از نوع پذیرایی تا ... لذا دینداری به معنای سنتی را اینجا به قول شلایرماخر، تجربه دینی می‌کنید و بلکه می چشید. شما در این مسیر، کاملا محو در فرهنگ مواکبی عراقی ها می شوید. هیچ موکب غیرعراقی نیست‌. 🔹 ۹۰ درصد مواکب، با تم مقتدا صدر است. برای من پژوهشگر، سوال جدی است: محبوبیت فوق العاده این روحانی در عصر مدرن در بین پیر و مخصوصا جوانان؛ تازگی کتاب مدارس فکری نجف را خواندم و دوبار هم خواندمش. حتما بخوانیدش! ▫️ علل مختلفی را می‌توان به محبوبیت ایشان شمرد: ۱. کاریزمای شخصی ۲. امید به حوزه غیر ساکته نجف (به تعریف پدر مقتدی صدر) در میان جوانان ۳. در قدرت حاکمه نبودن ولی منتقد بودن و ... 🔹واقعیت این است که فرهنگ مواکبی در عراق فراتر از کربلا رفته و شما در هر مسیری، نشانی از آن می بینید. گستردگی افقی و زمینی یک ایده و اندیشه، سبب طول عمر زمانی آن خواهد شد. آینده پژوهی من از اربعین، مبتنی بر روندمحوری، حکایت از گستردگی آن در حداقل دهه آتی دارد؛ گستردگی فراکانونی، آن بی‌شک بر گفتمان شدگی آن تاثیر جدی خواهد گذاشت. / حجت الاسلام یحیی جهانگیری