آیه ۳۹ سوره مبارکه
#یونس(صفحه۲۱۳)
بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ
بلكه چيزى را دروغ شمردند كه به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاويل آن برايشان نيامده است كسانى [هم] كه پيش از آنان بودند همين گونه [پيامبرانشان را] تكذيب كردند پس بنگر كه فرجام ستمگران چگونه بوده است
🔶اين آيه شريفه مى فرمايد: علت حقيقى ایمان نیاوردن مشرکان اين است كه از قرآن كريم چيزهائى را تكذيب كردند كه به آگاهى از آن احاطه اى ندارند و هنوز تاءويل آنچه كه تكذيبش كردند به آنان نرسيده ، تا ناگزير از تصديق آن شوند.
🔸از آنجايى كه آنان از ظاهر آياتى نظير آيات متشابه نمى توانستند پيام آن را به روشنى دريابند به انكار آن بر مى خاستند.و در صدد یادگیری و فهمیدن هم بر نمی آمدند.
🔸 مرحوم علامه طباطبائی در المیزان میگویندجمله : «و لما ياتهم تاويله » اشاره به روز قيامت دارد، و آن روز كه روز كشف حقايق از يك سو و باز شدن فهم بشر از سوى ديگر است همه اين كفار تاءويل حقايق و واقعيت معارف قرآن را ميفهمند، همچنانكه آيه زير نيز اين معنا را تاييد نموده ، مى فرمايد: (هل ينظرون الا تاويله يوم ياتى تاويله يقول الذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربنا بالحق فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا او نرد فنعمل غير الذى كنا نعمل )..
🔸منظور از تاءويل در عرف قرآن آن حقيقتى است كه امرى از امور و معنائى از معانى از قبيل احكام ، يا معارف و يا قصص و يا غير اينها به آن حقيقت تكيه دارد، حقايقی كه خود از مقوله معناى الفاظ نيست .
🔸پس ، عذر آنها، جهلشان و کوتاهی شان در عدم تحقيق و عدم جستجو و شناخت واقعيتها بود، در حالى كه عقل و منطق حكم مى كند كه انسان چيزى را كه نمى داند هرگز انكار نكند، بلكه به جستجو و تحقيق بپردازد.
🔸اصولا قسمت مهمى از مخالفتها و دشمنيها و ستيز با حق ، از جهل و نادانى سرچشمه مى گيرد، و به همين دليل گفته اند: سرانجام جهل كفر است !
🔶نخستين وظيفه اى كه هر انسان حق طلبى دارد اين است كه در مقابل آنچه نمى داند سكوت و انتظار اختيار كند و به جستجو برخيزد و تمام جوانب مطلبى را كه نمى داند بررسى كند و تا دليل قاطعى بر نفى پيدا نكند به سراغ نفى نرود، همانگونه كه بدون دليل قاطع زير بار اثبات نیز نبايد برود.
🔸مرحوم طبرسى در مجمع البيان حديث جالبى را هم از امام صادق (عليه السلام ) در اين زمينه نقل كرده كه فرمود: (خداوند با دو آيه از قرآن ، دو درس مهم به اين امت داده است :
۱- جز آنچه مى دانند نگويند،
۲- آنچه را نمى دانند انكار نكنند،
🔸سپس دو آيه زير را تلاوت فرمود اءلم يؤ خذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على الله الا الحق (آيا خداوند پيمان كتاب آسمانى را از آنها نگرفته است كه جز حق در مورد خداوند نگويند) بل كذبوا بما لم يحيطوا بعلمه (مشركان چيزهائى را انكار كردند كه از آن آگاهى نداشتند، در حالى كه جهل دليل بر انكار نيست ).
🔶و نيز آورده اند كه اميرمؤمنان عليه السلام روايت «النّاس اعداء ما جهلوا» 👈🏻مردم دشمن چيزهايى هستند كه نسبت به آنها آگاهى ندارند، را از اين آيه گرفته است.
🌸🍃🌸🍃🌸
#یونس
#تدبر
#تفسیر_قرآن
🆔
https://eitaa.com/emamsadegh_ir