آیه ۷۱ و۷۲ سوره مریم
وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا
و هيچ كس از شما نيست مگر [اينكه] در آن وارد مى گردد اين [امر] همواره بر پروردگارت حكمى قطعى است
ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً
سپس اهل تقوا را (از دوزخ) نجات مىدهیم و ستمكاران را (در حالى كه از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده (اند) در آن رها مىكنیم.
🟩 بـعـضـى از مـفـسـران مـعتقدند كه «ورود» در اينجا به معنى👈🏻 نزديك شدن و اشراف پيدا كـردن اسـت ، يـعـنـى همه مردم ، خوبان و بدان ، بدون استثنا براى حسابرسى يا براى مـشـاهـده سـرنوشت نهائى بدكاران ، به كنار جهنم مى آيند، سپس خداوند پرهيزگاران را رهائى ميبخشد و ستمگران را در آن رها مى كند.
آنـهـا بـراى ايـن تـفـسـيـر بـه آيـه۲۳ سـوره قـصـص اسـتـدلال مـيـكنند (و لما ورد ماء مدين ... 👈🏻هنگامى كه موسى كنار آب مدين رسيد... )كه در اينجا نيز ورود به همان معنى است .
🟢 تـفـسـيـر دومـى كـه اكثر مفسران آن را انتخاب كرده اند اين است كه «ورود» در اينجا به معنى «دخـول» اسـت و به اين ترتيب همه انسانها بدون استثناء، نيك و بد، وارد جهنم ميشوند، منتها دوزخ بـر نـيـكـان سـرد و سـالم خواهد بود همانگونه كه آتش نمرود بر ابراهيم 👈🏻(يا نار كـونـى بردا و سلاما على ابراهيم )
چرا كه آتش با آنها سنخيت ندارد گوئى از آنان دور مـى شـود و فـرار مـى كـند، و هر جا آنها قرار ميگيرند خاموش مى گردد، ولى دوزخيان كه تـنـاسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالى كه به آتش برسد فورا شعله ور ميشوند.و جمله (ثم ننجى الذين اتقوا👈🏻سـپس پرهيزگاران را نجات ميدهيم ) همچون جمله (نذر الظالمين فيها 👈🏻ستمگران را در آن وا ميگذاريم ) هم شاهد براى اين معنى است.
🟩 در حدیثی هم از پیامبر اسلام آمده است :
مردم همگى وارد دوزخ ميشوند سپس بر حسب اعمالشان از آن میگذرند، بعضى همچون برق ، سپس كمتر از آن همچون گذشتن تندباد، بعضى هـمچون دويدن شديد اسب ، بعضى همچون سوار معمولى ، بعضى همچون پياده ای كه تند مى رود، و بعضى همچون كسى كه معمولى راه مى رود.
(این آیه باید در كنار آیات و روایاتى كه مربوط به صراط است معنا شود، چون صراط پلى است كه بر روى دوزخ كشیده شده است و همهى مردم از روى آن عبور مىكنند، بعضى تند و بعضى كُند و بعضى به دوزخ مىافتند.)
🟢 بنابراین آیه ى مورد بحث كه ورود همگان را به دوزخ حتمى مى داند، با آیاتى كه مى گوید: مؤمنین از دوزخ دورند(اولئک عنها مبعدون) منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مى شوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمى بینند.
🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_قرآن
#تدبر
#مریم
🆔
https://eitaa.com/emamsadegh_ir