ارتباط موثر
🔔 چگونه دیگری را نقد کنم که نقد موجب آزارش نشود؟ (۱) 🔸 بسیاری اوقات در ارتباطات روزمره با اطرافیان
🔔 چگونه دیگری را نقد کنم که نقد موجب آزارش نشود؟ (۲) 5️⃣ حتی الامکان نقدتان را کوتاه و خلاصه و در حد ضرورت بگویید. به عبارت دیگر به نقدتان شاخ و برگ های اضافی ندهید و آن را طولانی نکنید تا مخاطب مدت زمان کمتری تحت انتقاد قرار گیرد. 6️⃣ جملات‌تان را به صورت درخواست از جانب خود آغاز کنید و نه جمله امر و مطالبه از مخاطب؛ به عبارت دیگر با ضمیر "من" آغاز کنید و نه ضمیر "تو". مثلا به جای این که بگویید "تو به ظاهرت نمی رسی و به آراستگی‌ات اهمیت نمی دهی." بگویید: " من دوست دارم بیشتر به خودت برسی." 7️⃣ رفتار منفی طرف مقابل را تعمیم افراطی ندهید، و با عناوین کلی و مطلق(صُور کلی )به کار نبرید. مثلا نگویید :"تو هیچ وقت حوصله ی حرف زدن نداری!" آیا واقعا هیچ زمانی نبوده که او با شما با حوصله حرف زده باشد؟ و یا به سبب یک یا چند بار فراموش کردن یک تاریخ و یا انجام یک کار و وعده نگوئید: " تو همیشه فراموش‌کار هستی." ⛔️اول اینکه در چنین جملاتی مخاطب در ذهن خود مورد نقض پیدا می کند(مواردی که بی حوصله نبوده و یا فراموش نکرده )؛ به علاوه، بسیاری اوقات مخاطب با فشار روانی و یا کلامی ما توسط این جملات کلی، به مرور شبیه به همان برچسب کلی بد می شود. یعنی اگر گاهی و در مواردی بی حوصله بود، با این انتقادات ممکن است زمان و موارد بیشتری را بی حوصله باشد. سوم اینکه فرد ناچار می‌شود از خود دفاع کند و زمینه اختلاف و کشمکش فراهم می‌آید. 8️⃣ مبهم صحبت نکنید و حرف انتقادی خود را واضح و حتی با مثال بیان کنید. مثلا نگویید :"من از رفتارایی که با من داری راضی نیستم!" سخن گفتن مبهم علاوه بر اینکه ایراد مورد نظر شما را واضح نمی کند، ممکن است موجب سوءبرداشت دیگری هم بشود. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .