🔶درس دوازدهم/،
#حروف_ناخوانا
❇️ حروفی هستند که در کتابت نوشته شده ولی گاهاٌ خوانده نمی شود.
📚مثال ما در
#زبان_فارسی میگویم:
خواهر💢خواهش 💢مسئول 💢 رئیس💢
سٶال 💢رأس💢توأم💢کبری💢حتی💢
🌴پایه های همزه در کلمات فوق ناخوانا🍃🌹🍃
✅واینک در کتابت قرآن
#نیز می بینیم و می خوانیم...
🔶که این حروف به
#دو_دسته تقسیم میشود=
✅ 1_دسته
#همیشه_ناخوانا
🍃🌸🍃
🔶2_دسته
#بعضی وقتها ناخوانا
🍃🌹🍃
✅ و اينك : دسته
#همیشه ناخوانا👇👇
1🔶
#پایه و کرسی
#همزه_قطع
2🔶پایه و کرسی الف مدّی
#هُدَی
3🔶الف جمع يا فارقه...
#نصروا
4🔶واو مدّی در شش کلمه : 👇👇
( أُولِی / أُولُوا / أُولََاءِ / أُولََاتِ / أُولَئِکَ/ سَأُورِیکُم /)
#ابتدا تعریفی گذرا از
#همزه_قطع تقدیم میشود👇
💢چنانکه از نامش میشنویم [لحظه اے صوت را قطع میکند و در مخرج خود تولید میشود]
#مهمّ
این همزه
#اول کلام
#وسط کلام
روی پایه #ا #و #ی #ٶ _ #أ _
#ئ_ و آخر کلام می آید /
#همه حرکتی :
#فتحه #کسره ؛
#ضمه ؛ و
#هريك از تنوین ها را می پذیرد
#ودریک_بخش کلام خوانده می شود
#بسیار_مهم
❇️ تشریح ء همزه
#قطع::
1
#پایه و کسی
#همزه_قطع #همیشه ناخوانا
✅ چند مثال :
💢
#سأَلَ=↗️ سَ1/↗️ أََ / ↗️ لَ1 /
💢
#أَکَلَ=↗️ أَ 1 /↗️ کَ 1/↗️ لَ 1 _/
💢
#یَومَئذٍ=↗️ یَو1/ ↗️مَ1 /⬅️ ئِ1 / ⬅️ ذِن1 /
💢
#لُؤ لُؤًا=↙️ لُؤ 1/ ↙️ لُ 1/ ↗️ ؤَن' 1 /
💢یُؤخَذُ=↙️ یُؤ1/ ⬆️ خَ1/↗️ ذَ 1 /
ٍ
#شَیئٍ=↗️ شَی2 /⬅️ ئِن1/ شَیئٍ
#یٍشَاءً=↗️ یَ1 /↗️ شَا2 /↗️ ءَن1/
💢یَستَهزِیءُ =↗️ یَس1 /↗️ تَه1/⬅️ زِ 1/↙️ یءُُ 1
💢اِمرِیءٍ=⬅️ اِم1/⬅️ رِ1 /⬅️ ئِن 1 /
✅ البته در یستهزیءُ همزه روی پایه بلند #ئ در قرآن و در اِمریءٍ همزه زیر پایه ی در قرآن کتابت شده. .🍃
♦️چنانکه ملاحظه میشود تمام پایه ها
#ناخوانا 🍃
#یَشَاءُ =↗️ یَ 1/↗️ شَا2/↗️ ءُ 1/ تنها و در آخر کلام
[همزه قطع یک حرف از حروف الفبای عربی می باشد /اول/وسط/و آخر کلام می آید و همیشه با ضميمه یک حرکت خوانده میشود]
#تنها در صورتی که اخر کلمه روی ء تنوین نصب مانند 💢یشَاءً = در وقف یشَاءَا / (۲حرکت میزان فتحه قبل از الف ) می باشد .
#انچه همیشه ناخواناست پایه و کرسی همزه قطع می باشد
#یعنی سه حروف : و أ ی اگر پایه #ء همزه قرار گیرند چه #ء روی پایه باشد و چه #ء زیر پایه باشد )
#پایه ها همیشه ناخوانا. ..
*
✍جهت فلشها در لحن عربی دقت شود
🌴اعداد میزان کشش را مشخص کرده
***
#بخش اول :
#پایه #ء همزه
#قطع از حروف همیشه ناخوانا. ..
https://eitaa.com/eshragholqoran