#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۷۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَٰذَا الْأَدْنَىٰ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنَا وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ ۚ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُوا مَا فِيهِ ۗ وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ{۱۶۹}
پس از آنان فرزندانى ناصالح جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى تورات را به ارث بردند ولى قدر آن را ندانستند متاع ناپايدار اين دنيا را مىگرفتند و با رها كردن قانون خدا مىگفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آید باز هم آن را مىگيرند و قانون خدا را رها مىكنند
آيا از آنان در كتاب آسمانى پیمان گرفته نشده كه جز حق نسبتى به خدا ندهند؟
با اينكه مطالب آن كتاب و پيمان را بارها خواندهاند ولى در عمل دنيا پرستند در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است آيا تعقل نمىكنيد؟(۱۶۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «خلف» اغلب به فرزند ناصالح گفته
مىشود و «خلف» به فرزند صالح
«عرض» به معناى هرگونه سرمايه است
ولى «عرض» تنها پول نقد مىباشد
همچنين به موجود عارضى و كم دوام
و ناپايدار «عَرَض» مىگويند
لذا چون دنيا ناپايدار است
به آن عرض گفته مىشود
فيض كاشانى مىگويد:
مراد از «عَرَض» در آیه رشوه است
«درس» به معناى تكرار است و از آنجا كه
به هنگام مطالعه و فراگرفتن چيزى از استاد
مطالب تكرار مىشود به آن درس گفته شده
و به چيزهايى كه مكرّر استفاده و كهنه
شدهاند نيز مندرس مىگویند
↲تفسیر نمونه
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
خداوند سفارش نموده مردم چيزى را
كه نمىدانند نگويند
سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:
«أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا
يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ»
↲تفسیر نور الثقلین
↲کافی، جلد۱، صفحه۴۳
⬅️ امام حسن علیهالسلام فرمود:
«عجب لِمَن يتَفكّر فِى مَأكوله كَيفَ لا
يتَفَكّر فِى مَعقولِهِ فيجنب بطنِه ما يوذيهِ
وَ يودع صدره ما يرويه»
تعجب از كسى است كه در غذا و خوراک
جسمى خود تفکر و تأمل مىكند
اما در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ
انديشهاى ندارد و هر چيزى را در دل
و عقیه خود جاى مىدهد
↲تفسیر فرقان
↲بحارالانوار، جلد۱، صفحه۲۱۸
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① تاريخ شاهد نسلهائی دنياگرا و گناهكار
از يهود بوده است «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ»
② دنياگرائی از آفات دين است
«مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ .. يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى»
③ يهوديان هم دسترسى به تورات داشتند
هم آگاهى كامل به آن «وَرِثُوا الْكِتابَ»
④ كسى كه از تعالیم كتاب آسمانى آگاه شد
شايسته نيست دنياگرائی و حرام خوارى را
پيشه خود كند «وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ»
⑤ رشوه و حرام خوارى در اديان ديگر نيز
مورد انتقاد و توبيخ بوده است
«يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى»
⑥ يهوديان به گناه خود اعتراف داشتند
ولى مىگفتند بخشيده خواهيم شد
«سَيُغْفَرُ لَنا»
⑦ يهوديان چنان خودخواه بودند كه
خيال مىكردند بدون توبه بخشيده مىشوند
«سَيُغْفَرُ لَنا» آرى، كسى كه مغفرت را برای
خود تضمين شده مىداند قابل توبيخ است
⑧ اميد بیجا مثل خوف نابجا مخرّب است
«سَيُغْفَرُ لَنا» اميد به رحمت الهى علیرغم
اصرار بر گناه نابجاست
⑨ حرام خواران يهود به گناه خود اصرار
داشتند «وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ»
⑩ هركس با وجود گناه مغفرت الهى را
براى خود حتمى بپندارد
به خدا نسبت ناحق داده است
«أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ»
⑪ دانستن تعاليم كتاب آسمانى
و مطالعه آن به طور مكرّر كافى نيست
عمل به آن لازم است
«وَرِثُوا الْكِتابَ ... دَرَسُوا»
⑫ جهان آخرت جهانى برتر
و داراى نعمتهايى جاودانه و پايدار است
«وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ»
⑬ دورى از حرام خوارى نشانه تقواست
جمله «يَتَّقُونَ» در برابر جمله
«يَأْخُذُونَ عَرَضَ» قرار گرفته است
⑭ بهره گيرى از حيات سراسر خير اخروى
در گرو تقوا و پرهيزگارى است
«وَالدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ»
⑮ هركس دنبال دنيا برود و آخرت را رها
كند خردمند نيست «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
⑯ از روشهاى تبليغى و تربيتى
سؤال و پرسش از مخاطبان است
كه وجدانها را بيدار مىكند
«أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
📗تفسیر نور
https://eitaa.com/eslam20