.
.
#پیشنهادحفظ_یک_آیه_دردوروز
✍️ همراه با نکتهها و پیامها
سهم امروز، نكتههای 👇
#آیه۴۱سوره_انفال
🌷 وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبَى وَ الْيَتَامَى وَ الْمَسَاكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
🌷 ترجمه 👇
و اگر به خداوند و آنچه بر بندهى خود، روز جدایى (حقّ از باطل،) روز درگیرى دو گروه (با ایمان و بىایمان در جنگ بدر) نازل كردیم، ایمان دارید، بدانید كه هر چه غنیمت گرفتید، همانا خمس (یك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خویشاوندان (او، اهلبیت علیهم السلام) و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان (از سادات) است، و خداوند بر هر چیزى تواناست.
🌷نكتهها 👈
#قسمت_دوم
این آیه با آیهى اوّل كه انفال را تنها از خدا و رسول مىداند، «قل الانفال للّه و للرسول» منافاتى ندارد، زیرا با توجّه به آیهى خمس، آن بزرگواران (پیامبر یا امام و نماینده او) آنچه دریافت مىكنند، خمس و یك پنجم آن را براى مصارف ذكر شده در آیه نگه مىدارند و بقیهى آن را (چهار پنجم)، به جنگجویان مىدهند.
فقها خمس را در هفت چیز واجب مىدانند:
1- سود و منفعت كسب و درآمد سالیانه
2- گنج
3- معادن
4- گوهرهایى كه از غوّاصى به دست مىآید
5 - مال حلال مخلوط به حرام
6- زمینى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد
7- غنیمت جنگى. [527]
بسیار روشن است كه خداوند نیاز به خمس ندارد، بنابراین سهم خدا، براى حاكمیّت قانون خدا و ولایت رسول، تبلیغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانیان، نجات مستضعفان و جلوگیرى از مفسدان است.
برپایهى روایات، سهم خدا در اختیار رسول و پس از او، در اختیار امام است. [528] و این سه سهم در زمان غیبت امام، در اختیار نوّاب خاص و یا نوّاب عام او یعنى مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید قرار داده مىشود. [529]
«ذى القربى»، به دلیل روایات بسیار از شیعه [530] و نیز برخى روایات اهلسنّت، همهى بستگان پیامبر صلى الله علیه وآله نیستند، بلكه مراد، امامان اهلبیت علیهم السلام مىباشند كه مقام امامت و رهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فامیل پیامبر.
علاوه بر روایات، قرار گرفتن ذىالقربى، در ردیف «اللّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانهى آن است كه ذىالقربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند.
از مصارف دیگر خمس در روایات، مساكین و در راه ماندگان از سادات بنىهاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس باید از طریق خمس، نیازهاى آنان تأمین شود. [531]
در واقع اسلام براى برطرف كردن محرومیّتهاى جامعه، دو چیز را واجب كرده است:
یكى زكات كه مربوط به همهى فقراى جامعه مىباشد و دیگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازهى نیاز سال فقرا به آنان پرداخت مىشود، نه بیشتر.
امام رضا علیه السلام فرمودند:
تصمیمگیرى در مقدار سهم براى هر یك از موارد ششگانهى ذكر شده در آیه، با امام است. [532]
🌷 پینوشتها👇
527) براى توضیح بیشتر به توضیح المسائل مراجعه كنید
528) تفسیر صافى
529) تفسیر نمونه
530) تفسیر نورالثقلین و كافى، ج1، ص544
531) تفسیر مجمع البیان، وسائل، ج6، كتاب الخمس
532) تفسیر صافى
تفسير نور 👆
ا ❣️❣️❣️❣️❣️❣️
🤲 پروردگارا 🤲
خادمان ملت ایران را عزت بخش
و
تضییع کنندهی هر حقی از این ملت را در دنیا و آخرت خار و ذلیل گردان
💓اینجا
#نظربدهید👇
ا
https://t.me/etedal_naghd
#اعتدال 👇👇👇
ا
@etedalhamrah
#انتشار با حذف یا تغییر لینک
#آزاد