♨️آسیبهای پیش روی یکتشکل علمی( ویژه انجمنها و گروههای علمی دانشگاهی)
🔸️بخش دوم🔸️
✍رضا نوریفر
4.
غلبه روحیه اجرایی بر اندیشه ورزی و بالعکس: افرادی که وارد یک تشکل می شوند از دو حالت خارج نیستند یا توان اجرایی بیشتری دارند یا توان تفکر و طراحی بالاتری. گروه اوّل اکثر وقت خود را در کارهای اجرایی می گذراند و کمتر به مسائلی چون مطالعه اهمیت می دهند و بیشتر ایده هایی که دارند در رابطه با نحوه اجرای بهتر برنامه هاست یعنی قالب های جزئی مثل چینش سن، ترکیب رنگ، طرح بنرهای تبلیغاتی و... که در جای خود بسیار تحسین برانگیز است اما گروه دوم بیشتر به مطالعه، تفکر، برنامه ریزی و نظارت توجه دارند تا اجرا. تفاوت ایده پردازی های این گروه با مجموعه اول در این است که گروه اخیر تمرکزشان بر روی کلیات است.فرآیندهای اصلی و اهداف کلّی یک تشکل را مشخص می کنند. بنابر این بهترین مدل برای یک تشکل علمی داشتن دو سطح از نیروهاست: اجرایی و فکری. در غیر این صورت کارها همیشه با نقصهایی مواجه خواهند شد.
در این مدل اگر یک نیروی صف و اجرایی فقط به انجام رساندن تفکرات دیگران بپردازد و صد در صد وقت خود را صرف اجرا نماید، چون خود را وقف دیگران کرده است پس از مدتی که پیشرفتی در ناحیه روح خود احساس نمی کند سر خورده می شود و اگر هم این حال پدید نیاید درک ایده ها و تفکرات اندیشه ورزان برایش سخت می شود و این مسئله خود به خود به تعارض در تشکل ها می انجامد. پس یک نیروی اجرایی باید 60تا70درصد اجرا باشد و 30تا40درصد مطالعه و تفکر و از طرفی شخصیت های اندیشمند یک جمع اگر در حوزه اجرا ورود نکنند درست نمی توانند ضعف ها، قدرت ها، نیازها و روند اجرای تفکرات خود را در یابند در نتیجه کار طراحی دچار اختلال شده و تعامل با شخصیت های صف سخت می گردد پس اگر بخواهیم یک شخص ستادی و اهل اندیشه را برایش توصیه ای داشته باشیم70 درصد مطالعه و پژوهش به علاوه 30درصد اجراست.
خصوصا در تشکل های دانشجویی که محل بحث ماست، بهتر است طراح یک برنامه در ابتدای کار مجری طرح خود باشد تا بتواند ضمن جلوگیری از دو آفتی که ممکن است گریبان گیر استراتژیست ها شود، نوع کار را برای دیگران تفهیم کند و کاستی های ایده خود را دریابد.
آسیب های دیگری هم برای یک تشکل علمی وجود دارد. در اینجا به نمونه هایی اشاره خواهیم کرد: انتقال مفاهیم علمی به جای جریان سازی فعالیت علمی، انتخاب مدیران و دبیران ناکارآمد، عدم توجه به اولویت ها و نیازهای جامعه مخاطب، ترس از اقدامات جدید و... .
#دانشجو_معلم
#اخلاق_تشکیلاتی
#مدیریت_تشکیلاتی
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
@fanoosemellatha
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯