🔘دین رسانه‌ای ▪️رسانه‌ها شکل جدیدی از دین داری را تولید و رابطه جدیدی بین دین، سیاست، زندگی و اقتصاد انسان‌ها برقرار می‌کنند. رسانه‌ها می‌توانند جهان فرهنگ دینی را به سوی گرایشی خاص سوق و حتی مورد بهره‌برداری سیاسی یا بازار اقتصادی قرار دهند. ▪️دین رسانه‌ای محصول تعامل و داد و ستد دو سرشت ذاتی و هویت مستقل دین و رسانه می‌باشد. فرضیه شکل گرفته میان تکنولوژی و هستی انسان را به عنوان رابطه‌ای وجودی و تن یافته برجسته و عیان می‌سازد. ▪️نحوه تعامل دیالکتیکی میان دو ذات مستقل محصول دین رسانه‌ای را پدید می‌آورد. عوامل پدید آورنده این روند دیالکتیکی مثل گذر دین از حوزه خصوصی به عمومی و تغییر هویت سنتی دینی به هویت بازاری دینی و در نهایت سرعت و شتاب رسانه‌ای شدن و دیجیتالی شدن دین به عنوان عمده‌ترین مباحثی است که ابعاد رسانه‌ای شدن دین را بر ملا می‌سازد. ▪️دین رسانه‌ای به عنوان برآیند رسانه‌ای شدن دین، در تلویزیون یا رسانه‌های موج افشان که شامل فیلم، سینما و رسانه‌های تلماتیک، هم می‌شود در هر جامعه‌ای، دارای کارکردهای ویژه خودش می‌باشد. در نتیجه این آثار و پیامدها اعم از کار کرد و آثار پنهان و آشکار و انواع دیگرش، به عنوان محوری‌ترین مباحث حوزه‌های پژوهشی می‌توان در شرایط حاضر، به خوانش گرفته و مطالعه کرد. 📚کتاب دین و رسانه؛ آثار و پیامدها، ص 14 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: 📝 @FarajNezhad110