🎬 رسانه دو مرحلهای
📻 در اوایل قرن بیستم، ابتدا محققان رسانهها فرض را بر این میگذاشتند که مخاطب به سادگی تحت تاثیر قرار میگیرد. این تئوری الگوی تاثیر مستقیم نام داشت و بنایش بر این بود که تأثیر رسانهها ساده و مستقیم است و رابطه مستقیمی بین آنچه مردم میخوانند، میبیند و میشنود و دانش، طرز فکر و رفتار آنها وجود دارد.
📎 به تدریج این فکر رواج یافت که مخاطبان افراد مستقل و خودمختار هستند که به آسانی تحت کنترل قرار نمیگیرند. کاتز و لازارسفلد با رد تئوری تاثیر مستقیم به صورت نظریهای بدون پیچیدگی و دارای مبانی و غیر منطبق با واقعیتهای جامعه شناسی، الگوی دو مرحلهای خود را مطرح کردند و گفتند رسانهها به خودی خود در تاثیرگذاری و مخاطب چندان قوی نیستند و مردم بیشتر تحت تاثیر افراد خانواده، دوستان، همسایگان و همکاران خود قرار میگیرند.
🔚 این دو در نقش نفوذ و تأثیر شخصیت تاکید کردند و اعتقاد داشتند که یک گروه خاص از انسانها به نام رهبر فکری بر انسانهای دیگر تاثیر میگذارد و دیدگاه و رفتارهای این رهبران فکری است که بر مردم اطرافشان اثر میکند. البته اعتقادشان این بود که رهبران فکری، خودشان اطلاعات را از رسانهها میگیرند و بعد آن را به مردم منقل میکنند. به همین دلیل جریان اطلاعات را در دو مرحله تصویر کردند.
🖋مریم جبل عاملی
#شماره_8و9
#هنر
🆔
@farhang_puya