توحید در روایات : ✅موانع توحید 🔹عن الصادق (علیه السلام) فی حدیث قال: و یخرج من الایمان بخمس جهات من الفعل کلها متشابهات معروفات الکفر و الشرک و الضلال و الفسق و رکوب الکبائر( وسائل الشیعه 1: 36.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): بی‏گمان بنده به سبب یکی از پنج کار که همگی مانند هم و شناخته شده هستند، از ایمان خارج می‏شود: کفر، شرک، گمراهی، فسق و ارتکاب کبائر. ✅ریا مانع توحید 🔹قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ان أخوف ما أخاف علیکم الشرک الاصغر قالوا و ما انشرک الاصغر قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) هو الریا( مستدرک الوسائل 1: 106.)؛ 🔹پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): بیشترین نگرانی من برای شما، شرک کوچک است. عرض کردند: ای رسول خدا! شرک کوچک چیست؟ فرمود: ریا. ✅شرک و ریا 🔹اعلموا یسیر الریا شرک( نهج البلاغه: 116)؛ امام علی (علیه السلام): بدانید که ریای اندک، شرک است. ✅خودنمایی و شرک‏ 🔹عن أبی جعفر (علیه السلام) قال سئل رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) عن تفسیر قول الله عزوجل: فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعباده ربه أحدا فقال من صلی مراءاه الناس فهو مشرک الی أن قال و من عمل عملا مما أمر الله به مراءاه الناس فهو مشرک(وسائل الشیعه 1: 68.)؛ 🔹امام باقر (علیه السلام): از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره آیه پس هر که امید دیدار پروردگارش را دارد باید کاری شایسته کند و هیچ‏کس را شریک پروردگارش قرار ندهد سوال شد، حضرت فرمود: هر که برای خودنمایی به مردم نمازگزارد مشرک است... و هرکس یکی از فرمان‏های خدا را برای خودنمایی به مردم به جای آورد مشرک است. ✅شرک بنی‏امیه‏ 🔹عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: ان بنی أمیه أطلقوا للناس تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الشرک لکی اذا حملوهم علیه لم یعرفوه(الکافی 2: 415.) 🔹امام صادق (علیه السلام): بنی‏امیه آموزش ایمان را برای مردم آزاد گذاشتند، اما آموزش شرک را آزاد نگذاشتند، تا اگر آنان را به شرک کشاندند متوجه نشوند. ✅شرک در مقدرات الهی‏ 🔹هو هو الرجل یقول: لولا فلان لهلتک، و لولا فلان لا صبت کذا، ولو لا فلان لضاع عیالی، ألاتری أنه قد جعل لله شریکا فی ملکه یرزقه و یدفع عنه؟! قال [الراوی‏]: قلت: فیقول: لولا أن الله من علی بفلان لهلکت؟ قال: نعم، لابأس بهذا(تفسیر العیاشی 2: 200.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): مانند این که انسان بگوید: اگر فلانی نبود من از بین می‏رفتم و اگر فلانی نبود چنین و چنان می‏شدم و اگر فلانی نبود خانواده‏ام نابود می‏شد؛ مگر نمی‏بینی که او با این حرف‏ها در ملک خدا برایش قائل شده که روزیش می‏دهد و از او دفاع و دفع گرفتاری می‏کند؟ راوی می‏گوید: عرض کردم: پس بگویید: اگر خداوند به واسطه فلانی بر من منت نمی‏نهاد از بین می‏رفتم؟ فرمود: آری، اشکالی ندارد. ✅شرک در فرمانبرداری‏ 🔹عن أبی عبدالله (علیه السلام) فی قول الله عزوجل: و ما یؤمن أکثر هم بالله الا و هم مشرکون قال شرک طاعه و لیس شرک عباده( الکافی 2: 397.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): در مورد آیه (و بیشتر آنان به خدا ایمان نیاورید مگر آنکه مشرک باشند) فرمودند: منظور، شر در فرمانبرداری است نه شرک در عبادت. ✅شرک خفی‏ 🔹قال أبو عبدالله (علیه السلام): ان الشرک أخفی من دبیب النمل و قال منه تحول الخاتم لیذکر الحاجه و شبه هذا( وسائل الشیعه 5: 99؛)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام): همانا شرک ناپایدارتر از حرکت مورچه است. جابه جا کردن انگشتر برای یادآوری کاری و امثال آن، در شمار شرک خفی است. ✅شرک در آفرینش‏ 🔹عن یعقوب بن شعیب قال سألت أبا عبدالله (علیه السلام) عن قوله تعالی: و ما یؤمن أکثرهم بالله الا و هم مشرکون قال کانوا یقولون نمطر بنوء کذا و منها أنهم کانوا یأتون الکهان فیصدقونهم بما یقولون( بحار الانوار 55: 317.)؛ 🔹امام صادق (علیه السلام) - درباره آیه و بیشتر آنان ایمان نمی‏آوردند... - آنها می‏گفتند: با غروب، فلان ستاره و با طلوع بهمان ستاره باران می‏بارد. یا به پیشگوها مراجعه می‏کردند و گفته‏های آنان را باور می‏داشتند. (همه اینها شرک خفی است). در زندگی https://eitaa.com/fatemi222/14664