📋
#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
🔸نظام رسمی در آزمونهای با جوابهای از پیش تعیین شده همگرا حبس شده و سازوکارهای آموزشی در مقابل تفکر واگرا، درمانده شده است.
🔸شاگردان در فاجعه ساز و کار ارزشیابیای کورکورانه و ماشینی سنجیده شده و به آنها برچسبهای موفق و ناموفق و کماستعداد و پر استعداد زده میشود و فاجعه از آنجا مضاعف میشود که این شاگردان را در یک رتبهبندی یک بعدی، بر حسب ارزیابی ماشینی مذکور ردیف میکنند و رتبههای برتر را بهعنوان نورچشمی و سوگلی در همهجا بر صدر مینشانند و الباقی را بهعنوان «الباقی» کنار میزنند.
🔸در نظام شاگرد اولی، یک نفر بهعنوان شاگرد اول تحسین شده و الباقی بهصورت غیرمستقیم تحقیر میشوند.
🔸حاکم شدن روش سخنرانی معلم، کتاب درسی، مشق و آزمون، یک گردونه حفظ محور کور را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. تمام موضوعات آموزشی فقط در قالب کتابهای درسی معنادار میشود و انگار نظام آموزشی راهی برای پوشش و تحقق یادگیری این موضوعات و ارتقای توانمندیها، بدون کتاب درسی نمیشناسد.
🔸بهترین فرصت در بهترین دوره عمر فرزندانمان، صرف یادگیری موضوعات غیرکاربردی شده و از فراگرفتن هزاران موضوع ضروری مورد نیاز در زندگی واقعی خود، که با آنها دست به گریبان خواهد بود، باز میماند.
🔸از آموزشهای ضروری برای زندگی، توانایی کسبوکار، فهم اقتصادی، ارتباط واقعی با طبیعت، درگیر شدن واقعی در جامعه و تعاملات و ایفای نقشهای اجتماعی، تربیت فرزندان، فنون مدیریت و برنامهریزی، مهارتهای فنی و تخصصی، فناوری روز و…. خبری نیست؛ و اگر هم باشد، بلافاصله برچسب فوقبرنامه و خارج از مدرسه و نظایر آن میخورد؛ و بالاخره با زبان بیزبانی به شاگردان اعلام میشود: «که به درس خودت برس، اینها حاشیه است». و اینگونه، متن زندگی را برای شاگردان به حاشیه، و حاشیه را به متن تبدیل میکنیم.
✍️اردوان مجیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐
http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔
@fekrat_net