☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 7️⃣ 📝سوال: الان در روش متدوال فلسفه خوانی، به ترتیب تاریخ خوانده نمی‌شود؛ آیا به ترتیب تاریخ خوانده به تفهیم مطالب کمک نمی‌کند؟ ✅پاسخ: این روش الان مقدور نیست. نمی‌گویم اگر مقطع آموزشی با این کتب، این را می‌کرد، خوب بود؛ بنده معتقدم که کلا باید کار فلسفی با کار تاریخی همراه شود. اگر استادی باشد که این کار را بکند، خیلی خوب است؛ ولی اکنون متن آموزشی موجود نیست. البته نمی‌گویم که اول اشارات و اشراق بخوانیم؛ چون من دیده‌ام بعضی‌ها این کار را می‌کنند. با همین ترتیب و فضای درست پیش برویم. نگذاریم طلبه اول نظرات مردود گذشتگان را بخواند و با آن ذهنیت آشنا شود؛ چرا که بعداً باید به زحمت آن را بشکند. این درست نیست. باید ناب‌ترین حرف‌هایی که وجود دارد را اول تدریس کرد و کم کم این راه را باز کرد. ولی من هم به نگرش تاریخی را معتقدم. چون در کتاب‌های درسی ما نیست، باید استاد این زحمت را بکشد و شکل تاریخی آن را هم نشان دهد. در نهایت باید این کتاب آموزشی، نگاه به مخاطب، کار تاریخی، نظم مطالب و ... را رعایت کند. ➖➖➖➖ 📝سوال: اگ مباحث به شکل غیر تاریخی خوانده شود، آن ظرافت‌هایی که در فلسفه‌ی صدرا ظهور دارد درک نمی‌شود. ✅پاسخ: من معتقدم که عملا می‌شود. الان بعضی از آقایان وقتی اشراق می‌خوانند می‌فهمند که چرا اینطور شد؛ حتی عرفان را هم بخوانند می‌فهمند که ملاصدرا چه می‌گوید. می‌دانم که بعضی‌ها اصلا دغدغدغه‌ی تاریخی ندارند، ولی معمولا کسی که دغدغه‌اش را دارد و این متن‌ها را می‌خواند، خیلی راحت می‌فهمد؛ مثلاً ما یک استاد داشتیم نفس اشارات را با نفس صدرا تطبیق می‌کرد. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac