. ✨﷽✨ ✅ پاسخ به شبهات آقای تبریزیان ✍ سیداحمد غفاری قره‌باغی 1⃣ آقای تبریزیان می‌گوید یک دلیل بیاورید که خمس را باید به فقیه داد! اگر ایشان استاد دیده بود، هیچ‌گاه این سخن لغو را به زبان نمی‌آورد. تمام ادله‌ی نیابت فقیه عادل از امام معصوم علیه‌السلام، دلیل بر لزوم پرداخت خمس به فقیه است. لکن فهم این ادله، خضوع در برابر استاد ماهر می‌طلبد. 👈 اینکه خمس را باید به فقیه باتقوا و امین تحویل داد، ضروری مذهب شیعه است و احدی مخالف آن نیست. مرحوم نجفی صاحب کتاب نفیس جواهرالکلام می گوید: «برخی گفته‌اند باید خمس را در زمان غیبت جدا کرده و به انسان موثق سپرد تا این که به دست صاحب الامر (عج) برسد، البته من گوینده‌ای برای این قول پیدا نکردم، بله! برخی این قول را به شیخ مفید نسبت می‌دهند، ولی به نظر من این وهمی بیش نیست.» سپس می‌افزاید:«اگر بخواهیم وکالت فقیه را منحصر در امر قضا و فتوا کنیم به خطا رفته‌ایم ، علاوه بر این که با عبارات فقها در دیگر ابواب فقه، تنافی داشته و با ضروریات مذهب نیز متنافی است.» 2⃣ آقای تبریزیان می‌گوید یک روایت بیاورید که نیّت برای وضو واجب باشد! خود همین سخن برای فهم کم‌سوادی این شخص کافی است. یعنی او هنوز معنای عمل تعبدی و عمل توصّلی را در فقه نفهمیده. به چنین کسی نباید دلیل برای نیت در وضو آورد، بلکه باید به او تذکر کم‌سوادی داد تا برود و درس بخواند. ⚜ لزوم نیت برای عبادت‌هایی مانند نماز و وضو را کودکان ما هم می‌فهمند. چرا که عبادت برای قرب به خداوند است؛ پس عبادت را باید بخاطر خدا و برای تقرب به خدا انجام داد، نه به قصد دیگر. این، معنای ساده‌ی نیت در عباداتی مانند وضو و نماز است. ✨ کسی که خودش را عمداً محروم از حقیقت می‌کند، هم خودش آسیب می‌بیند و هم به کسانی که چشم و گوش بسته از او دفاع می‌کنند، آسیب می‌رساند. 🔖 نکته: آقای تبریزیان مدام بجای مطالبه‌ی دلیل، مطالبه‌ی روایت می‌کند. این روش، روش اخباری ها است که غیر از دلیل نقلی را در فهم دین، دلیل نمی‌دانند. در پیام بعدی در همین کانال، بیشتر در این زمینه طرح بحث می‌کنیم. 🆔 @ghafari_ir