.
| 📖
#برگی_از_کتاب | سیاست نامه امام علی علیه السلام
💢 رسیدن به قدرت با هر ابزاری!؟
🔻 ... معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد.
اما سياست در نگاه
#امام_علی_علیه_السلام ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْورزى نيز وظيفهاى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حقمدارانه است. او مىگويد:
🔅 كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷)
و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمىداند ؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمىداند.
بر پايه آموزههاى علوى، سياست، شناخت و بهرهگيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است.
🔸 در آموزههاى علوى، به كارگيرى شيوههاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است.
از نگاه على عليهالسلام، حكومت، چيرگى بر دلها و تسخير خردها و عاطفههاست، نه رامسازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُردهها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد.
▫️ قدرت در نگاه امام على عليهالسلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادىهاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى (باز گرداندن اخلاق به سياست و فرهنگ، و مبارزه با شرك و جهل و فريب و خُرافه و ستم و بهرهكشى) است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزشها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوههاى باطلْ چنگ بيفكند.
✧• تصرّف دلها راهى جز استفاده صحيح از شيوهها و راه سپردن بر اساس ارزشها ندارد. سياستهاى نامشروع و باطلگرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه:
🔅 للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ.
حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى.
الكافى : ج 2 ص ۴۴۷
#مجریان #انتخابات
📗 سیاست نامه امام علی علیه السلام، ص ۲۶
🔸
@hadithnet