. | 📖 | سیاست نامه امام علی علیه السلام 💢 رسیدن به قدرت با هر ابزاری!؟ 🔻 ... معاويه، با تكيه بر شعار «المُلكُ عقيم ؛ حكومت، نازاست»، براى چنگ انداختن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، حاضر بود دست به هر كارى بزند و هر كار ناشايستى را انجام دهد و هر نوع ابزار زشتى را به كار گيرد. اما سياست در نگاه ، اداره استوار جامعه بر اساس معيارهاى الهى و سياستْ‏ورزى نيز وظيفه‏اى الهى ـ اخلاقى بر دوش شايستگان و حركتى حق‏مدارانه است. او مى‏گويد: 🔅 كشوردارى، سياست است. (غرر الحكم : ح ۱۷) و هرگز براى رسيدن به قدرت و حراست از قدرتِ به دست آمده، هر كارى را روا نمى‏داند ؛ بلكه به عكس، توسّل به ابزار نامشروع را حتى به بهاى از دست دادن قدرت صحيح نيز جايز نمى‏داند. بر پايه آموزه‏هاى علوى، سياست، شناخت و بهره‏گيرى از ابزارهاى مشروع (از جمله: قدرت، مقبوليت و اعتماد عمومى) در اداره جامعه و تأمين رفاه مادّى و معنوى مردم است. 🔸 در آموزه‏هاى علوى، به كارگيرى شيوه‏هاى نامشروع و ابزارهاى به ظاهرْ كارآمد، امّا به واقعْ ناصحيح، سياست نيست ؛ بلكه خدعه، نيرنگ، فريب است. از نگاه على عليه‏السلام، حكومت، چيرگى بر دل‏ها و تسخير خردها و عاطفه‏هاست، نه رام‏سازى «تن»ها و سلطه بر افراد و چيرگى بر گُرده‏ها. چنان تفسيرى از حكومت، چه نيازى به توسّل به ابزار نامشروع سياسى دارد. ▫️ قدرت در نگاه امام على عليه‏السلام بهترين ابزار براى برپايى حكومت صالح و استقرار عدالت و رفاه و تأمين حقوق و آزادى‏هاى شهروندان و نيز اصلاحات اجتماعى (باز گرداندن اخلاق به سياست و فرهنگ، و مبارزه با شرك و جهل و فريب و خُرافه و ستم و بهره‏كشى) است و هيچ قدرتى جز براى احقاق حق و اِحياى ارزش‏ها، قداستى ندارد تا براى حفظ آن، به شيوه‏هاى باطلْ چنگ بيفكند. ✧• تصرّف دل‏ها راهى جز استفاده صحيح از شيوه‏ها و راه سپردن بر اساس ارزش‏ها ندارد. سياست‏هاى نامشروع و باطل‏گرايانه، شايد روزگارى كوتاه، با جست و خيزْ سلطه بيافرينند و آن را ادامه دهند ؛ امّا هرگز دوام نخواهند آورد و براى مردم، جز زيان، چيزى نخواهند داشت كه: 🔅 للحَقِّ دَولَةٌ و لِلباطِلِ جَولَةٌ. حقّ را دولتى است، و باطل را جولانى. الكافى : ج 2 ص ۴۴۷ 📗 سیاست نامه امام علی علیه السلام، ص ۲۶ 🔸 @hadithnet