⬅️بخشی از مناظره امام جواد با یحیی ابن اکثم -قسمت اول امام محمدتقی(ع) حدود هشت سال داشت که پدر بزرگوارش به دست مأمون خلیفه عباس مسموم شد و به شهادت رسید و در خردسالی جانشین پدر شد و با عنایت خداوندی امامت و رهبری امت اسلام را بر عهده گرفت. ⬅️موضوع:فضیلت ابوبکر!! مأمون می‌دانست اگر مناظره‌ای بین امام و برخی از رهبران دانشمند اهل تسنّن برقرار نماید، باعث می‌شود که با توجه به مخالفت دیرینه امامت با خلفاء، درگیری و دلتنگی ایجاد شود و لذا می‌تواند عامل براندازی شیعه در زیر چتر نفاق خودش باشد. اتفاقاً از جمله کسانی که به این نفاق دامن می‌زد، «یحیی بن اکثم» بود که از رجال سیاسی آن روز به شمار می‌آمد، در عین اینکه دانشمند زبردست و ماهری بود و در مناظره خودش به امام جواد(ع) یکی از مسائل اختلاف‌انگیز میان شیعه و سنی را مطرح کرد تا مجلس را به آشوب فتنه خود مبدّل سازد. یحیی به امام گفت: خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: من از ابوبکر راضی هستم از او بپرس که آیا او نیز از من راضی است؟ با طرح این سؤال ریشه فتنه را در میان حضّاری که به خلیفه اول عشق می‌ورزیدند می‌کارد، ولی امام آنقدر ماهرانه برخورد کرد که امروزه سیاسیون ما باید سرلوحه کارشان قرار دهند. امام جواد در پاسخ فرمود: «من منکر فضیلت ابابکر نیستم». با این بیان، حاضرانِ در محفل مناظره را به خود معطوف داشت، ولی از بازگویی اصول شیعه غفلت نفرمود و لذا بی‌درنگ فرمود: «کسی که چنین روایتی را نقل می‌کند باید روایت دیکری را که رسول خدا(ص) در حجه‌الوداع» (آخرین سال عمر پیامبر) فرمود بیاد داشته باشد؛ چون رسول خدا در آن خطبه معروف غدیریه فرمود: «دروغ سازان دروغ بسیار بر من بستند، بعد از من نیز دروغ زیادی می‌بندند، هرکس عمداً بر من دروغ ببندد جایگاهش در آتش است، هرگاه حدیثی از من به شما رسید آن را بر کتاب خدا (قرآن) و سنّت (ائمّه(ع)) من عرضه کنید، آنچه را که موافق قرآن و سنت من است بپذیرید، و اگر مخالف بود رد کنید.» این روایت که جناب یحیی نقل کرد با کتاب خدا موافق نیست؛ زیرا خداوند می‌فرماید: (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید). ما انسان را آفریدیم و می‌دانیم در دلش چه چیز می‌گذرد، و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم. بنابراین، آیا خشنودی ابابکر از خدا بر خدا پنهان است تا از او بپرسد، چنین نسبتی به خدا، نادرست است.