سال 1917، اسکار کالاوی (Oscar Callaway ) نماینده مجلس آمریکا سخنرانی جنجالبرانگیزی در کنگره انجام داد.
وی فاش ساخت که چرا جی. پی. مورگان (J. P. Morgan ) 12 مدیر خبری رده بالا را استخدام میکند. از این دوازده نفر خواسته شده بود که تأثیرگذارترین روزنامه آمریکا را مشخص نمایند. آنها باید مشخص میساختند که برای کنترل خطمشی روزانه مطبوعاتی آمریکا به چند روزنامه نیاز است. این افراد به این نتیجه رسیدند که تنها با خرید 25 روزنامه بزرگ کشور میتوان به این هدف دست یافت.
از آن روز تاکنون استیلا بر رسانههای جمعی به معنی کنترل افکار عمومی کشور تلقی شده و هر کس که بدین قدرت دست مییابد در حقیقت مدیریت اصلی کشور را در دست دارد و امروزه روپرت مردوخ با امپراطوری رسانه بزرگ خود بر قله قدرت رسانهای نشسته است.
شبکههای تلویزیونی وی در آمریکا به 280 میلیون نفر و شبکههای ماهوارهای وی در آسیا به 300 میلیون نفر دسترسی دارند. مجموع مخاطبین رسانههای مردوخ در جهان به 7/4 میلیارد نفر میرسند یعنی در حدود سه چهارم مردم روی زمین.