❌
#شبهه
⭕️ آیا استدلال به آیه ولایت مخدوش است؟
⁉️از جمله اشکالات مهمی که فخر الدين رازی بر استدلال شیعه به ایه ولایت، وارد میسازد این است که میگوید: «ولايتی كه در اينجا به آن امر شده، قبل از آن (در آیات سابق) نهی شده است و چون ولايتی كه از آن در آیات قبل نهی شده، به معنای نصرت و یاری رساندن [به کفار] است؛ پس ولايتی كه در این آیه امر به آن شده نيز به معنای نصرت است».
👈لذا فخر رازی و دیگران معتقدند كه در اينجا ولی به قرينه سياق و آيات قبل به معناي محبت و نصرت است و نه به معنای امير و سرپرست.
🔰پاسخ
✅ معنای «ولیّ» در هر دو آیه (آیه 51 و 55 مائده) به معنای ریاست، سرپرستی و سلطه بر مومنین است به دلیل آنکه در انتهای آیه 51 میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» و این تعبیر بسیار سنگین است و نمیتوان پذیرفت که به مجرد دوستی و محبت با یهود، خداوند کسی را زمره ظالمین قرار دهد. بلکه حتما در صورت تسلط و فرمانپذیری از آنان است که مستحق چنین تعبیری میباشد.
👈 چنانچه حتی اگر اهل سنت این معنا را قبول نکنند و «ولیّ» را در این آیه 51 به معنای نصرت و یاری بگیرند، باز هم نمیتوانند به سیاق آیه استدلال کنند؛ زيرا شرط سياق در دو آيه اين است كه در يك زمان نازل شده باشند و سبب نزولشان يكی باشد. اما در تفاسیر آمده بین این دو آیه هیچ وحدتی وجود ندارد و سبب نزولشان متفاوت است و در دو زمان نازل شدهاند.
🌹بنابراین استدلال فخر رازی و ابن تیمیه در استفاده از سیاق آیات قبلی مخدوش است و درست نیست؛ چرا که اساسا چنین سیاقی وجود ندارد و زمان و سبب نزول این آیات با هم فاصله دارد.
✳️ از طرفی در این آیه معنای «ولیّ» در هر سه مورد _ خداوند، رسولش و مومنان _ به یک معناست، زیرا اگر معنای «ولیّ» در الله و رسولش با مومنان متفاوت بود، میبایست لفظ «ولیّ» تکرار میگشت.
✅ هرگز نمیتوان کلمه «ولیّ» را به معنای نصرت و یاری گرفت، زیرا:
1️⃣ اگر کلمه ولی به معنای دوست و یاور باشد، جمله «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» مبهم و زائد خواهد بود و دیگر معنایی نخواهد داشت.
2️⃣ اگر کلمه «ولیّ» به معنای دوست و ناصر باشد با آیات دیگر قرآن متعارض خواهد شد، از جمله آیه 82 سوره مائده: «وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَ رُهْبَانًا وَ أَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ [مائده/82] مسلّماً يهوديان و كسانی را كه شرك ورزيدهاند، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهی يافت و قطعاً كسانی را كه گفتند: «ما نصرانی هستيم»، نزديكترين مردم در دوستی با مؤمنان خواهی يافت، زيرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانیاند كه تكبر نمیورزند». اين آيه دربارهی نجاشی نازل شده است كه خداوند نصارا را دوست و محبّ مؤمنين معرفی میكند. چنانچه اگر «ولیّ» به معنای دوست و یاور باشد با این آیه در تعارض خواهد بود زیرا در آیه ولایت، دوستان مومنین را منحصر در سه نفر کرده ولی این آیه نصاری را نیز دوست مومنین میشمارد. از اینرو نمیتوان «ولیّ» را به معنای دوست و یاور گرفت.
_____________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/86085
📎
#اعتقادات
📎
#امامت
📎
#راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐
btid.org