هدایت شده از روزنه
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399) [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شیوع ویروس کرونا در ایران بهترین فرصت برای رسانه‌های معاند و نویسندگان غرب‌زده داخلی و خارجی بود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. با هجمه امپراتوری رسانه‌ای غرب و البته تلاش دنباله‌های داخلی آنان؛ تأثیر این ویروس در ایران به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کشیده شد. بهانه این رسانه‌ها برای هجمه به مذهب عبارت بود از: شیوع این بیماری از مرکز جهان تشیع (قم)، قرنطینه نشدن این شهر توسط دولت، ابهام در چرایی قرنطینه نشدن این شهر، بسته نشدن ابتدایی حرم های مطهر، تقابل رسانه ای اطبای سنتی و اسلامی با پزشکی جدید و از همه مهمتر پروپاگاندای رسانه ای، در فضای مجازی و رسانه های تصویری دشمن علیه شهر قم و حوزه علمیه آن در آتش دروغین تقابل علم و دین و... واقعیت این است که کرونا جهان بشری را تکان داد و سوال ها و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. این چالش برای هر جریان فکری و مدیریتی که پاسخ بهتری به این سوال ها و مشکلات بدهد، فرصت بی نظیری برای نفوذ اجتماعی و فکری خود در جوامع بشری است. از طرف دیگر بی پاسخی و پاسخ نابخردانه به این چالش به ضعف جریان مدعی خواهد انجامید. جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا نهاد حوزه علمیه قم به عنوان داعیه دار تمدن نوین اسلامی - ایرانی فرصت بسیار مغتنمی داشت که علم سکولار و ملحد غربی را به نقد بکشد و به درماندگی آن در چالش های مهم بشری بتازد، از اسارت علم در دستان سیاستمداران ظالم جهان بگوید و ناتوانی فرهنگ غربی را در برابر مشکلات اجتماعی برجسته کند. از طرف دیگر انسان ها را متوجه قدرت بی انتهای الهی بکند، تمامی امیدها را به سمت او و منجی وعده داده شده او بکشاند و از فرهنگ مترقی اسلامی و گم‌شده جوامع غربی بگوید. اما طبیعی بود که امپراطوری رسانه ای غرب و شاگردان داخلی آنها برای بقای ایدئولوژیک تلاش کنند و ورق را بر گرداندند آن‌ها با فعالیت پرحجم و هدف‌گذاری مشخص جای متهم و شاکی را عوض کردند و با موج‌سواری رسانه ای، قشر انقلابی و مذهبی جامعه را خرافه پرست و مقابل علم معرفی کردند. با این شرایط باید گفت که هر چه قدر زمان می گذرد فرصت‌ها برای حوزه‌های علمیه به تهدید تبدیل خواهد شد. چرا که آرایش رسانه‌ای دشمن نشان می‌دهد که در پساکرونا برای ضربه کاری‌تر به الاهیات شیعی نقشه‌های پیچیده ای کشیده است. به عنوان نمونه، بی بی سی فارسی، یکی از فعال ترین رسانه های دشمن در بحران کرونا، از بحران الاهیاتی در پسا کرونا می‌گوید و در واقع به صورت غیر رسمی از عملیات روانی آینده ی خود علیه افکار عمومی مذهبی ایران پرده بر می دارد. این رسانه سلطنتی می‌نویسد: «با هجوم اینگونه فجایع، به همان مقدار که ویروس کرونا گستاخانه‌تر بر پیکره انسان های بی دفاع معاصر حمله می‌کند، مساله "شرّ" نیز گستاخانه‌تر به پایه‌ها و قواعد کهن دین باوران تهاجم خواهد کرد. بحران الاهیات، هنوز در دوران نیمه پنهان خویش بسر می برد ... بحران الهیات اگر چه امروز ممکن است به شکل پراکنده و فردی جلوه می کند ولی گمان می رود تهاجمی به پیش خواهد آمد و به شکلی همه‌گیر و اپیدومیک بُروز پیدا کند و حتی امکان تبدیل به بحرانی فراگیر در جهان دین باوران و تبدیل به وضعیت پاندومیک دارد. به گمان می آید که در دوران "پساکرونا"، نیز این بحران نه تنها متوقف شود، بلکه تازه فرصتی برای گسترش خواهد پیدا کرد. نقطه اوج این بحران در زمان "پیک" آن، به چالشی رودرو با ایمان و مذهب خواهد پرداخت. و سپس پس از تخلیه آخرین تهاجمات خویش، می تواند به دوران همزیستی و تفاهمی اجمالی میان پرسشگران پرخاشگر با دین باوران بیانجامد.» ( حسن فرشتیان ، بی بی سی فارسی، 10 فروردین) برای اینکه بتواند با این هجمه های نه چندان دور رسانه ای مبارزه کند، در ابتدا باید منطقه عملیاتی را خوب رصد کند و بداند که دشمن از چه راه‌هایی هجوم خواهد برد. بدین منظور در صدد هستیم که یک گزارش اجمالی از موضوعات کلی و جزئی که دشمن تا به حال به الاهیات کرونا پرداخته است ارائه بدهیم. چند جریان فکری در به چالش کشیدن الهیات مرسوم شیعی در بحران کرونا مشارکت داشتند. در این پژوهش برخی از مهم ترین رسانه‌هایی که در ماجرای کرونا به القای برخی شبهات الاهیاتی پرداخته اند، مورد بررسی قرار میگیرد، که از آن جمله اند: - بی بی سی فارسی - سایت تحلیلی زیتون - کانال تلگرامی فردای بهتر(مصطفی تاج زاده) - کانال تلگرامی روشنفکران - سایت خبری تحلیلی کلمه - شبکه تلویزیونی کلمه - شبکه تلوزیونی نور - شبکه تلوزیونی وصال - برخی صفحات مجازی خاص در توئیتر و اینستاگرام @rozaneebefarda ادامه👇