✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🚩
#هجرت ۱۴۵
1⃣اوّلین غنیمتی که در اين صحنة جهاد به دست میآورد «دفع ضرر اخروی» است. انسان هم از خود دفع ضرر میکند و هم جلب منفعت، امّا بحث در این است که «دفع ضرر» مقدّم است یا «جلب منفعت»؟ ظاهراً هر عاقلی میگوید:
▫️«دفع ضرر». «مرا به خیر تو امیّد نیست شر مرسان». این مسأله جزء فطریّات انسان ميباشد و قابل انکار هم نیست. روايت جلسه گذشته كه امام صادق(صلواتاللهعلیه) فرمود:
▪️«مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ وَ إِذَا اشْتَهَى وَ إِذَا غَضِبَ وَ إِذَا رَضِيَ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ»[وسايلالشيعه، ج15، ص162] در بيان همین مطلب است.
▫️«مَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ»، کسی که مالک نفس خود شود، يعنی كسي كه در این درگیری و جنگ فاتح شود.
▪️بعد دارد «إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ»، «رغبت» در اصطلاح به ميلي ميگويند كه در سطح پائین باشد.
▫️ «رهبت» نيز به معناي نفرت و دوری گزیدن در حدّ پائین است.
➖بعد در عبارت «وَ إذَا اشْتَهَی» سطح رغبت را در حدّ میل شدید بالا میآورد. «وَ إِذَا غَضِبَ» نيز در آنجایی است که شخص خیلی ناراحت میشود.
▫️ هنگام ناراحتي شديد میگویند: غضب کرد. اینها خیلی زیبا است. اگر كسي هنگام «رغبت» و «رهبت» و هنگام «اشتها» و «غضب» مالك نفس خويش گردد
▪️«حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ»، خدا بدن او را بر آتش جهنّم حرام ميكند. این همان «دفع ضرر أخروی» است.
▫️خدا آن بدني که صحنة میدان جنگ بود و «قوای منبسط» و «اقالیم سبعه» در آن قرار داشت را بر آتش جهنّم حرام ميكند. اين میشود «دفع ضرر أخروی».
ادامه دارد..
آیت الله آقا مجتبی تهرانی