🔴
ده نکته درباره اثرسنجی| بخش دوم و پایانی.
6.
آمار کیلویی چند؟!
اثرسنجی یک عملیات یا محصول فرهنگی منوط به مقایسهی کمی و کیفی حالت قبل و بعد است. وضعیت آمارهای ما آنقدر درام است که مقایسهای امکان نخواهد داشت. وقتی از صحنه اطلاعی درست در دست نیست و یا متمرکز نشده و یا اطلاعاتی قدیمی موجود است، حتی اگر در حالت بعد از اقدام هم آماری در دست باشد، مقایسه و بهتبع آن سنجش تأثیر امری غیرممکن است.
به همین سبب است که چندی است فعالان عرصهی فرهنگ بهضرورت وجود رصدخانهی فرهنگی رسیدهاند. این مسئله را هم آنقدر سخت میکنیم و بدون مرحلهبندی، از ابتدا به دنبال یکچیز بسیار جامع هستیم که هیچوقت سراغش نمیرویم و از اجرایی شدن آن میترسیم و یا ذینفعان متعدد مانع آن خواهند شد.
7.
بَلَد نیستم! سخته!
گاهی اثرسنجی مربوط به یک کار مهندسی و فیزیکی و مادی است که ابزار و شاخص آن تا حدودی روشن است. اثرسنجی این پدیده به استفاده از یک ابزار به شیوهای مشخص است.
سنجش کار فرهنگی و امور نرمافزاری انسانی، بعضاً ابزارهایی میخواهد که در دسترس نیست؛ شاخصههایی دارد که اندازهگیری آن سخت است؛ یا در آنچه که شاخص و ابزار آن موجود است با ضعف مهارتی در بهکارگیری آن سنجه مواجهیم. این سختی و کارنابلدی، وزن مهمی از موانع پیش روی اثرسنجی عملیاتهای فرهنگی به شمار میرود.
8.
انتصاب بهجا و شایستهی مسئول مربوطه!
کار فرهنگی امری دیربازده است و در بلندمدت آثار خودش را نمایان میسازد. این گزاره یعنی مثلاً باید برای اثرسنجی یک عملیات فرهنگی فاصلهی دو نقطهی با اختلاف زمانی چندساله را با هم مقایسه کرد؛ و وقتی یک مدیر و مسئول در یک نهاد عمر مدیریتی کوتاهتری از آن بازهی زمانی داشته باشد، اساساً مجالی برای ورود به این وادی نمییابد و در زمان کوتاهی باید خودی نشان بدهد که فهم این خودی نشان دادن، با خطکشها و معیارهای دیگری صورت خواهد گرفت.
9.
شرایط حساس کنونی
با توجه به برخی نکات اشاره شده، معمولاً کار به اثرسنجی نمیرسد. در این شرایط، معمولاً یکی از ابزارهای منتقدین، برای نقد بهجا یا نابهجای مسئول مربوطه، تأکید بر ضرورت اثرسنجی اقدامات انجامگرفته برای فهم صواب یا ناصواب بودن آنهاست.
در این حالت، فرد مسئول، چهبسا بهصورت ناخودآگاه، با بیان هزار و یک نکتهی باریکتر ز مو که بهزعم خودش به مخیلهی منتقد دور از گود، در شرایط حساس کنونی نهاد مربوطه نرسیده است، سعی در دفاع از درستی اقدام خود میکند. منتقد یا این مشعشعات را میپذیرد یا عدم پذیرش این دفاعیه حمل بر انتقاد غیر سازنده خواهد شد! و اینگونه مقولهی اثرسنجی به محاق میرود!
10.
چه ابتکار جالبی!
مشهور است که «فی کل جدید لذة». ابتکار و خلاقیت و الگوگیری از نمونههای موفق اجراشده در محیطهای دیگر سبب میشود تا یک کار نو، خود را جلوه دهد و دستاندرکاران از خلق این کار نو لذت ببرند و ایشان و دیگران، سعی در تبلیغ و تعریف از این کار نمایند. این امر غفلت از موارد دیگر را در پی دارد. طمطراق یک کار جدید، مانع بزرگی برای سنجش اثر واقعی آن کار را خواهد بود.
منبع:
حکمرانی فرهنگی
@iisociology