💢درآمدی بر تحول در مسأله تقلید؛ تبعیض و تعویض و تیسیر
✍️حجتالاسلام علی آقاجانی
هنگامی که اعلم عیان نیست و با تعدد فتاوا و نظرات مختلف فقهی فقهای هم سطح روبروییم چه ضرورتی دارد که حتما از یک نظر و یک فرد تبعیت شود. بلکه چرا نشود به فراخور وضعیت گاه از یک نظر و گاه از نظر دیگری تبعیت شود. وقتی همه نظرات مستند به دین و فقه است. همین که از خیمه دیانت و فقاهت خارج نشویم کافی است. به ویژه که به نظر میرسد هیچ دلیل قرآنی و روایی خاصی بر چنین انحصاری موجود نباشد.
از منظر دیگری نیز بر این مطلب میتوان دلیلی اقامه کرد. اگر فتوای مجتهد بمنزله اماره برای حکم واقعی باشد در تزاحم امارات مکلف مخیر است هر یک از امارات را اخذ کند. در این جهت ظاهرا برخی فقها همانند شیخ انصاری قائل به تخییر استمراریاند. یعنی یک بار و مرتبهای به این اماره و مرتبه دیگر به اماره دیگر. در این صورت نیز امکان تعویض در تقلید و تیسیر آن فراهم است. هرچند برخی از فقها قائل به تخییر ابتداییاند. که البته محل تامل است. اما نگرش و زاویهای فنیتر به موضوع میدهد.
📝ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74904
🆔
https://eitaa.com/ijtihad