💢الگوی ازدواج تابع شرایط زمانی، مکانی و اجتماعی است
✔️حجتالاسلام حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و استاد فقه جنسیت در حوزه علمیه:
🔹اگر ازدواج مجدد منجر به فروپاشی خانواده، ایجاد اختلاف و درگیری با همسر اول و مفاسدی از این قبیل شود، نه تنها مستحب یا مباح نیست، بلکه میتواند مکروه یا حرام باشد و با عقل و روح شریعت سازگاری ندارد.
🔹در میان فقهای گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شده است؛ شیخ طوسی آن را مورد بحث قرار داده و به تکهمسری قائل است؛ محقق اردبیلی هم میگوید که دلیلی نیافته تا از این آیه استحباب چندهمسری به دست آید.
🔹بحث چند همسری در مباحث فقهی، عنوان مستقل ندارد و در ذیل عنوان فرزندآوری بیان شده است، کسانی که آن را مستحب میدانند به بحث فرزندآوری استدلال کرده و گفتهاند که چون فرزندآوری در اسلام مستحب است، پس تعدد زوجات هم استحباب دارد که البته به نظر بنده این برهان ضعیف و قابل مناقشه است.
🔹آنچه در نظر بسیاری از فقهاء بیان شده مراد از عدالت، عدالت عاطفی نیست چون شدنی نیست و آیه دیگری در همین سوره نساء مؤید این مطلب است؛ بنابراین عدالت اقتصادی، نفقه، تقسیم عادلانه همخوابگی و ... است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad