💢جایگاه انسان در فقه و پیشنهاد تأسیس اصل
✔️حجتالاسلام مهدی نریمانی:
🔹ما در فقه انسان را به ابعاد مختلف (سن، عقل، جنسیت، حریت، عصمت، قومیت، مذهب، دین) تقسیم میکنیم و براساس آن افراد را متفاوت میبینیم و طبعاً احکام متفاوتی بر آن بار خواهیم کرد. در ادبیات فقهی و در لابهلای مباحث و ابواب مختلف، فقها تمایزهای متفاوتی برای انسان مطرح کردند که برخی ادله قطعی دارد و برخی اختلافی است. برای به سامان رسیدن مباحث همان مبنی و روش شیخ انصاری تأسیس اصل را پیشنهاد میکنم. بعضی از فقها در این زمینه کارهایی کردند و تأسیس اصل نمودند که انسان به ماهو انسان حرمت و کرامت دارد و به آیه «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ...» تمسک کردهاند.
🔸بحث اینجاست، آیا کرامت انسانی و اخلاقی یک ویترین است یا ثمره فقهی دارد؟ در بین فقها اختلاف است و برخی معاصرین به آن ملتزم شدند و بر اساس همان اصل تساوی انسان و حفظ حرمت انسان به برخی احکام فتوا دادهاند. برخی از فقها هم نپذیرفتند و منوط میدانند که انسان کرامت ذاتی دارد ولی به عدم ایمان میتواند آن کرامت ذاتی را از دست بدهد.
🔹اگر بپذیریم همه انسانها محترم و دارای کرامت هستند، میتوان تأسیس اصل را پذیرفت. بهطور نمونه محقق خویی در بحث امام جماعت شدن زن، میفرماید هیچ دلیلی بر جواز آن نیست؛ برخی هم میگویند دلیلی بر منع آن نیست. حال اگر بپذیریم زن و مرد در احکام مشترک هستند الا ما خرج بالدلیل القطعی، طرف کسانی میرویم که معتقدند زن میتوانند امام جماعت شود و اگر نپذیریم....
👈
گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70425
🆔
https://eitaa.com/ijtiha