⭕️ انحصارطلبی
#دیجی_کالا در سایه رانت و ارتباطاتی با ردپای دولتی
(
https://sp1.cheshmehidea.com/media/2018/07/21/1280AAgADBAADLq0xG9BJmFI9f-WzH8YRkT4noBoABNcl29oGkrlxQx8BAAEC.jpg)
✴️ هفته گذشته خبری مبنی بر اینکه
#دیجی_کالا بیش از 90 درصد فروش اینترنتی ایران را در دست دارد منتشر شد که درصورت صحت این آمار، مسأله را میتوان زنگ خطری بزرگ تلقی کرد زیرا با انحصار 91درصدی بازار اینترنتی کشور، به راحتی میتوان
#احتکار نمود و بازار را دچار چالش کرد
عادل طالبی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کار
#اینترنتی :
💢ایران بر خلاف آمریکا و
#اتحادیه_اروپا قوانینی برای جلوگیری از رشد بیش از حد این شرکتها ندارد و همین موضوع سبب میشود یک شرکت به شکل غولآسایی رشد داشته باشد.
💢اگر
#دولت اجازه بدهد بخش خصوصی روی پای خود بایستد و به شکل مناسب و مؤثری عمل کند، انحصارطلبی اتفاق نمیافتد. دیجیکالا به یک شرکت غولآسا تبدیل میشود چون سرمایههای خارجی را با یک سری رانت و ارتباط بهدست میآورد که ردپای دولتی دارد. زیرا آقای
#وزیر در نهایت میخواهد ادعا کند که در کارنامه کاری خود 100میلیون دلار جذب
#سرمایه_خارجی وارد کشور کرده است.
✴️بخشی از دیجیکالا مربوط به اجناسی است که توسط دیگران و صرفاً در این بستر به فروش میرسد که بدلیل نظارت نادرست این شرکت، نارضایتی فراوانی را بدنبال داشته است.
✴️نقص در قوانین سبب شده که امروز شرکت دیجیکالا با شرکتهای بزرگ دیگر بصورت
#انحصاری قرارداد ببندد.
💢طالبی:
روی قرارداد دیجیکالا با شرکت فیدیبو نام
#ترکمنچای را میگذارم
محمدامین زندی، استاد دانشگاه و کارشناس
#اقتصاد:
💠 انصارطلبی شرکتهای اینترنتی در کوتاهمدت میتواند
#خطرناک باشد زیرا هر زمان که در بازاری انحصاری ایجاد شود، مازاد رفاه مصرفکننده توسط عرضهکننده
#تسخیر میشود، به عبارت سادهتر رفاهی که میتواند با قیمت پایینتر بهدست مصرفکننده برسد، عرضه کننده از آن خود میکند
✍ متن کامل این مقاله را اینجا بخوانید👇
nasim.co/84c