T جوانان این کشور حدود ۵۲ درصد بوده است. پسازاین کشور، زیمبابوه با نرخ ۴۸ درصدی در رتبه دوم، یمن با نرخ ۴۵ درصدی رتبه سوم، زامبیا با نرخ ۴۴ درصدی در رتبه چهارم و تاجیکستان با نرخ ۴۲ درصدی در رتبه پنجم قرار دارند.
البته وضعیت NEET در داخل کشور در برخی استانها در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، بهطوریکه طبق دادههای آماری استان سیستان با نرخ NEET حدود ۴۸٫۲ درصدی در رتبه اول کشور، گلستان با نرخ ۴۴ درصدی در رتبه دوم، هرمزگان با نرخ ۴۳٫۸ درصدی در رتبه سوم، کرمانشاه با نرخ ۴۲٫۸ درصدی در رتبه چهارم، لرستان با نرخ ۴۲٫۱ درصدی در رتبه پنجم دارای نرخ بالای NEET هستند.
در اغتشاشات اخیر در کشور تمرکز یارگیری از سوی ضدانقلاب روی همین نسل NEET بوده است؛ استفاده از محتوای هیجانی و اغواگر با استفاده از ظرفیت بی بندباری گروههای هنری مانند رپرها، هیچهایکها ونیز گسترش مجدد فرهنگ هیپیها به طرز چشمگیری افزایش داشته و باعث انشقاق فرهنگی شده است؛ تا جایی که در شبکههای اجتماعی با دو جامعه ایرانی روبرو هستیم، یکی جامعه متوازن در فضای اکثریت و دیگری جامعه درهمریخته و ناهمگون در فضای مجازی! این وضعیت روی دانشگاهها بهعنوان نیروی محرک نخبهگرا تأثیر گذاشته و بخش رادیکالیزه شده را به جلو هل داده است.
نسل NEET با عبور از ساختارها و حریمهای اجتماعی و قواعد پذیرفتهشده فرهنگی و نیز ارزشهای ملی و اسلامی خودش را از کلونیهای زیرزمینی جدا کرده و این روزها در برخی خیابانها و بهخصوص مراکز علمی و فرهنگی جولان میدهد؛ این نسل با باورهای ضعیف مورد استقبال سرویسهای بیگانه قرارگرفته و روی آن مانور تبلیغاتی شدید میدهند. نسل NEET در دانشگاه لیدر اصلی اغتشاشات بوده و مدلی خاص از اغتشاش ر پیش میبرد.
در آشوبهای چندهفتهای دشمنان روی موجسواری گروهکها و فعال کردن هستههای داخلی پس از ورود نسل NEET به صحنه حساب ویژه باز کردهاند، البته آنچه باعث شد محاسبات آنها به هم بخورد ظرفیت آماده و پا به کاری بود که از خط آشوب عقبمانده و این مدل عملیاتی تنها به درون برخی دانشگاهها محدودشده است. در این پروژه سعی شده بود که فرآیند جامعهپذیری تحرکات جوکرها زیر پرچم نسل NEET افزایشیافته و باعث تغییرات فرهنگی در طیف خاکستری شود
استفاده از ظرفیت NEET در اغتشاشات در پنج پرده پیش رفته است:
۱-بررسی و تحلیل گفتمان و تاکتیکهای لیدرهای خارج نشین دریک ماه اخیر نشان میدهد که ترویج فحاشی و عادت دادن جامعه به ادبیات رادیکال به شدت افزایشیافته و بهعنوان نقطه عزیمت به آن مینگریستند؛ از نگاه این افراد نسل NEET یک شبکه بدون ساختار و سازمان و ژلهای مانند و همچنین غیر ایدئولوژیک است که به دلیل نداشتن سابقه امنیتی با رویکرد سلبی میتواند نبض اغتشاشات را در دست بگیرد.
۲- طراحی استراتژی ترویج فحاشی و اقدامات رادیکال در سطل دانشگاه با این هدف پیش رفته است که بهتدریج این مدل رفتاری بهعنوان الگو از سوی بخش نخبه جامعه به سایر اقشار اجتماعی تسری یافته و میرایی یابد.
۳-صحنهگردانی دانشگاه میزان تابعین بیرونی را افزایش داده و بهمرور خط پیوندی میان این دو ایجاد میکند.
۴- اگر تابلو اغتشاشات در دانشگاه بماند؛ یارگیری نیروهای گروهکی از طیف سفید و بدون سابقه افزایشیافته و مانند نخستین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه لانه گروهکی میشود، در آن زمان با حضرت امام (ره) و اجرای انقلاب فرهنگی محیط مقدس دانشگاه را از حیث این افراد پاک شد.
۵- استفاده از ترکیب مختلط و دانشجویی فضای التهاب در کشور حفظشده و در بزنگاهی خاص انرژی تخلیه نشده در دانشگاه به خیابان خالی شود.
پشت پرده رادیکالیزه کردن فضای دانشگاهها در اغتشاشات/ جوکرها در دانشگاه چه میکنند؟
یک مطالعه میدانی از عوامل مؤثر در اغتشاشات نشان میدهد که طیف گستردهای از افراد (نزدیک به ۶۵ درصد) به دلیل هیجانات به حلقه آشوبها وصل شده است، در دانشگاهها برگزاری تجمعات غیرقانونی در محیطهای آموزشی و دانشگاهی، فعالیت و تبلیغ به نفع گروهکهای تروریستی و مکاتب الحادی، ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه و خوابگاههای دانشجویی و نیز فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک در محیط دانشگاه و توهین به ساحت مقدس دانشگاه و بهصورت کلی عدم رعایت شئون دانشجویی مطابق با منشور انضباطی دانشجویان همچنین ایجاد درگیری فیزیکی با دانشجویان و مسئولان انضباطی دانشگاهها، پرخاشگری و ضربوجرح، شعارنویسی و اهانت به مقدسات نشانههایی روشن از آن دارد که دشمن از ظرفیت NEET برای آشوب سازی استفاده کرده است.
واقعیت آن است که اگر در دهه هفتاد و هشتاد برخی گروههای دانشجویی با گروهکهای ضدانقلاب بهصورت رسمی ائتلاف کرده بودند در یک دهه گذشته این ارتباط بهصورت حلقههای غیر سازمانیافته تغییر جهت یافته است، این وضعیت باعث شده است که NEET محفل مناسب برای ارزیابی دشمن از وض
👇👇👇