🔰
ثبات بر صراط در حرکت دانشجویی/ بخش سوم
1. 3 شناخت وظیفه برای امتداد اندیشه بدون انفعال
🔸بحث دوم مربوط به اقتضائاتی است که اسلام ناب دارد، مثل هر اندیشهای که مبناهای خاص خود را در نگاه به انسان، هستی، معرفت، فرجام و خوشبختی دارد. این اقتضائات و مفاهیم به نحوی با سیاست، دولت، جامعه و وظایفی که باید انجام شوند، مرتبط میشوند و به نمایش گذاشته میشوند. بحث این است که اگر ما مطالب را به درستی مطالعه کرده و مبناها را به درستی و مطابق با فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری شناختهایم، پس از آن به چه نتایجی خواهیم رسید؟ آیا این مطالب را فقط خوانده و بعد فراموش میکنیم و به کار نمیبریم؟ این مطالب را چگونه در زندگی و رفتارهای سیاسی و عملیمان به کار میگیریم؟
🔸چند سال پیش حضرت آقا اعلام کردند «خرمشهرها در پیش است، باید آنها را فتح کرد»، این خرمشهرها در عرصههای مختلف وجود دارند؛ این عرصهها شامل فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر حوزهها هستند. سوال اینجاست که اگر ما قصد داریم این عرصهها را فتح کنیم، هدفمان کجاست؟ چه تعبیری از فتح این عرصهها داریم و با چه برنامهای قصد داریم این را انجام دهیم؟ در سال آینده با چه چالشها و هجماتی مواجه خواهیم شد؟ با چه برنامههای آمادگی و مقابله میخواهیم روبرو شویم؟ این توجه مهم است زیرا اگر از ابتدا برنامهریزی کنیم و آمادهباش مناسبی داشته باشیم، غافلگیر نمیشویم.
🔸اگر امروز قصد داریم در عرصههای مختلف حرکتهایی را انجام دهیم، این حرکتها در چه زمینهها و جنبههایی باید انجام شود؟ چگونه باید برنامهریزی کنیم؟ اینجا انفعال نباید وجود داشته باشد. اگر انحرافی سراغ ما نیامده است، انفعال هم نباید در اینجا وارد شود. چه کارهایی را به عنوان وظیفه باید انجام دهیم؟ چه مسئولیتهای بزرگی بر عهدۀ من و شما قرار میگیرد؟ امام حسین(ع) میفرمایند: « اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ». اگر مبنای اسلام ناب، یکی از امتیازات این اندیشه است، باید این اصل را در جامعه به کار بگیریم، به این معنا که هم به نسبت به افراد دیگر که نیاز به دفاع دارند و هم نسبت به مسیری که در حال طی شدن است، وظیفه داریم. سوال من این است که اگر ما در جامعه کجیها و نادرستیها را مشاهده میکنیم، وظیفه ما چیست؟
1. 4
شناخت مبنای درست، امتداد آن در سیاست و جامعه و تعریف برنامههای عملیاتی؛ سه اقدام در اردو برای عملیات
🔸وظیفۀ ماست که بنشینیم و در حد توان خود نقاط ضعفی را که در جامعه وجود دارند تلاش کنیم تشخیص دهیم و تصحیح کنیم. همچنین باید به نقاطی که مورد غفلت واقع شدهاند و نادیده گرفته شدهاند، توجه کنیم و جامعه را آگاه سازیم. برنامههای عملیاتی میتوانند برای این منظور تعریف شوند. مانند گفته شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است، ممکن است در برخی مواقع نیاز باشد که شما این نقاط ضعف و مسائل مورد غفلت را به صدا درآورید و جامعه را به آنها توجه دهد. آنگاه این برنامههای عملیاتی، اردوها و برنامههای تشکیل شده میتوانند معنی و اهمیتی داشته باشند.
🔸اولاً لازم است که افراد مبنای درستی را بشناسند و با این مبنا حرکت کنند تا راه درستی را طی کنند. ثانیاً باید از امتداد مبنا آگاه شوند و در صحنههای سیاست و ساحت جامعه حضور پیدا کنند. ثالثا نیاز است که برنامههای عملیاتی تعریف شود تا بتوان به اهداف اندیشهای دست یابید. بر اساس این طرحریزی است که ما در این اردو به مدتی معین (یک روز، دو روز، یا تا چند هفته) حضور داریم و بر اساس این اقدام، یک جبهه عملیاتی شکل میگیرد. مانند زمانی که دانشآموز یا دانشجویی در اردوی نظامی شرکت میکرد و مسئولیت عملیات در جبههها را بر عهده داشت؛ آن زمان هر کس با توجه به توانایی و مهارت خود در مسئولیت مختلف مشخصی (مثل آرپیجی زن، بیسیمچی، یا امدادگر) قرار میگرفت و این افراد با همکاری و هماهنگی یک جبهه شکل میدادند که عملیاتها و اقدامات موثری را پیش برده و هدفها را دنبال میکردند.
🔸در مقابل نیز جبههای برای هجمه علیه شما وجود دارد و در آن اهدافی را دنبال میکند. این یک صحنه و میدان واقعیست، باید بدانیم که در این میدان چه عملی باید انجام دهیم و چه برنامهای برای خود تعریف میکنیم. این موضوع باعث میشود تا اردو در مواجهه با چالشها و فرصتها بانشاط و پویا باشد، که بسیار مهم است و به تعبیر مقام معظم رهبری کار فرهنگی تمیز است؛ آن وقت، این حرکت تبدیل میشود به یک حرکت فعال و پویا که دانشجویان زنده و با نشاط میتوانند به آن بپیوندند و یک جامعه زندۀ قوی و متعهد به ارتقاء ارزشهای انسانی و دینی شکل خواهد گرفت.
دکترسعیدجلیلی
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95