بسم الله الرحمن الرحیم
#ادبیات_کودک
یکی از دغدغههای اصلی والدین و مربیان روشهای صحیح انتقال مفاهیم دینی به کودکان است. نویسندگان حوزه ادبیات کودکهم از جمله افراد موثر در این زمینه محسوب میشوند.
برای انتقال مفاهیم دو کار کلیدی به عنوان مقدمه لازم است.
بخش اول بسترسازی مناسب است که مربوط به نحوهی تربیت والدین میباشد.
اما بخش دوم میتواند ابزاری مهم در دست نویسنده باشد یعنی: استفاده از ادبیات مناسب و قابل فهم.
نویسنده مفهومی را که در نظر دارد، منتقل کند باید ملموس و با زبان کودکانه نشان دهد. استفاده از کلماتی که برای کودک زیبایی دارد. استفاده از ساختار زبانی که برای کودک جذابیت دارد.
نکته بعد توجه به نیازهای کودکان در سنین مختلف است. به عنوان مثال نویسندهای که میخواهد از کربلا و عاشورا برای کودکان زیر هفت سال بنویسد باید توجه داشته باشد که داستان را طوری ننویسد که امنیت خاطر و حسن ظن در وجود کودکان در این سن به خطر بیفتد.
نکته ی بعدی توجه به ابعاد انتقال مفاهیم است.
متاسفانه بیشتر کتابهای معارفی کودکانه تنها بعد آگاهی و علمی را استفاده کرده اند.
مثلا در قالب داستان نشان میدهند که بچهای از گفتن حقیقت ترسید و بعد برایش مشکلات زیادی ایجاد شد.
در این موارد حتی اگر شیوهی نمایش غیرمستقیم رعایت شود باز هم بعد آگاهی به تنهایی کافی نیست.
توجه به ابعاد خیال، عاطفه ،انس و الفت، زیبایی گرایی و... تاثیر داستان را بسیار بیشتر میکنند.
مثلا درباره عاشورا آگاهی دادن به اصل حادثه هر چند با روشهای درستش خوب است ولی برای کودکانی که قرار است با خواندن داستان شخصیت آنها شکل بگیرد یا الگوسازی برایشان اتفاق بیفتد یا در شکل گیری هویت در آینده کمکشان کند صرفا آگاهی کافی نیست.
از این رو در مناسبتها بهتر است از ابعاد دیگر استفاده بیشتری شود.
مثلا در ماه محرم با توجه به ابعاد گفته شده،بیشتر به این موارد حول محور وجود اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و خاندان و یاران باوفایشان پرداخته شود:
مهربانی، شجاعت، صداقت، ادب، دوستی
و...
✍ آمنه افشار
🌊 جریان، تربیت نویسنده جریان ساز 🌊
💠
@jaryaniha
🌱 در جریان باشید.