🌻🌻 📣پرسش از شما پاسخ از 📢 «استاد جواد حیدری» ❓پرسش❓ آیا‌انسانهای‌دیگر‌نیز‌می‌توانند‌همانند پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه به مقام انسان کامل‌برسند؟اگر‌بله‌پس‌تفاوت‌ما‌با‌ائمه‌در چیست؟ ✍پاسخ اول‌بایدبدانیم‌اصلاانسان‌کامل‌یعنی‌چه؟ لفظ‌انسان‌کامل‌هیچ ردپایی‌درمعارف قرآنی‌و روایی‌نداردپس‌نباید‌مجوز ورود برخی‌به‌ساحت‌قدسی‌معصومین‌علیهم السلام‌شود«لا یقاس بآل محمد أحد ٌ» بنظر‌میرسدپیشینه این بحث‌میرسد به‌برخی‌از مباحث‌عرفانی‌که‌ آن‌هاکلمه‌انسان‌کامل‌را با الفاظی‌مثل‌قطب،ولی‌خدا،عارف و... استفاده‌می‌کردند‌اما‌ این دلیل‌ نمیشود که‌بگوئیم‌ دیگر کسی‌حق‌ استفاده‌ از این لفظ را ندارد بلکه«لامشاحة‌فی‌الاصطلاح» ما در اصطلاح‌بخل ورزی‌نداریم میشود یک اصطلاح‌را دیگری‌استفاده‌کند‌ما‌هم استفاده‌کنیم‌اما‌باید‌معناو مفهومش را بفهمیم و بدانیم‌منظور از انسان‌کامل چیه؟ البته‌کسانی‌که این‌اطلاق‌انسان‌کامل را دارندبایدمنظورشان‌راتبیین کنند. اما‌با‌این‌وجود‌ اگر‌انسان‌کامل‌به معنای فعلیت‌باشداستادمطهری‌می‌فرمایند: در چارچوب هر فرد حدود و ثغورش مختلف هست 💎اماغرض‌اینکه: ما‌یک‌مقام‌عصمت‌داریم‌که‌هیچ‌کسی‌نمی تواند‌ادعاکند‌که‌میتواند‌درعالم‌واقع‌به‌آن مقام‌برسدچون‌این‌بزرگواران‌ مؤید‌ به تأییدات‌الهی‌هستندچرا‌که‌از ابتدای خلقت ظاهری و نحوه‌خلقت‌نوری‌شان‌هیچ انسانی‌بغیر از معصومین‌علیهم صلوات الله از آن‌موهبات‌برخوردار نبوده و نیست لذا هیچ‌گاه هیچ‌کسی نمی‌تواندبه آن مقامات‌برسد؛ شیعه و اهل سنت نیز به تواتر نقل کرده‌اند از پیامبر اکرم از حضرات معصومین اینکه:« لا یقاس بآل محمد أحد» هیچ کسی‌قابل‌مقایسه‌با این‌بزرگواران نیست تا کسی بتواند بیاید ادعای انسان کامل کند ویک دایره وسیع درست کند و بگوید اولیاء الله در یک کون جامعی به هم میرسند و از اینگونه الفاظ که تحلیل کنیم سر از ناکجا آباد در می آوریم پس کسانی که اطلاق انسان کامل دارند باید بیایندمنظورشان را از انسان کامل مشخص کنند اما منظور ما از انسان کامل یعنی انسانی که در حد ظرفیت خودش در حد توان خودش آن قابلیت ها و آن استعدادهایی که پروردگار در وجودش قرار داده را بالفعل کند که همان مقام خلیفة اللهی است «انی جاعل فی الارض خلیفه» و البته این مراتب دارد هر کسی نسبت به جایگاه خودش در حد توان و تلاش خود بهره ای از این مقام را می تواند ببرد انسان کامل اگر منظور چنین باشد اشکالی ندارد ولی اینکه بیاییم مقایسه کنیم با معصوم قابل مقایسه نیست چون معصوم دارای عصمت است آن هم عصمت با تمام مراحل مد نظر ماست عصمت مصطلح، اینجا دیگر کسی غیر از معصوم موقعیت ورود ندارد بله عصمت در برخی از جهات مثل عصمت از گناه آن هم بعد از تکلیف امکان وقوع آن هم هست اما عصمت از بدو تولد تا مرحله مرگ در تمام مراتب سهو، نسیان تطبیق دین شریعت فقط برای معصومین دلیل خاص داریم ولاغیر و با کلمه انسان کامل نمی تونیم برخی را در جرگه‌ی معصومین علیهم صلوات الله وارد کنیم و این بزنگاه است که گاهی الفاظ ذهنیت ما را از آن عقائد مسلم و ضروری مان منحرف نکند. ❓پرسش❓ از ابتدا کامل بودن ائمه به چه معناست؟ ✍پاسخ: از ابتدا کامل بودن به معنای کامل نسبت به امت است بله البته که نسبت به امت کامل بودند افضل الامه، اعلم الامه، اعلم الناس، اشجع الناس، ولی اینکه آیا دیگر قابلیت ارتقا دارند یا خیر؟ بله قابلیت ارتقا دارند چرا که یکی از شاخصه های کمال علم است، علم حضرات معصومین دائما در حال تکامل و تزاید است اما نه نسبت به خلق الله، بلکه نسبت با معصوم قبلی، از طرف وحی الهی البته وحی تسدیدی نسبت به امامان معصوم علیهم صلوات الله و نه وحی تشریعی ❓پرسش❓ آیا بدون قیاس با امت اهل بیت علیهم صلوات الله نسبت به خودشون کامل بودند؟ ✍پاسخ بر اساس روایات علم امام هر شب جمعه هر شب قدر افزون می شود ╔═ ⚘════⚘ ═ ⇲@javadheidari110 ⚘════⚘ ═