⭕️نظر آیت الله العظمی سبحانی پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ ✅در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی را از نظر خوانند گان محترم میگذرد اولاً: خروج روح این افراد از بدن صددرصد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیده‌اند بلکه به گونه‌ای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش می‌شوند هرچند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیف‌تر باشد، زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمی‌گشتند، بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکان‌پذیر نیست. ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کرده‌اند نه همه عوالم را؛ از این جهت، گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بی‌پایه است، و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست. ثالثاً : از کجا معلوم آنچه که آنان دیده‌اند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ می‌دهد، موضوعاتی را می‌بینند و از آنها خبر می‌دهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر می‌کنند دارای واقعیت است. رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق می‌پذیرد. قرآن می‌فرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده ، قیامت برپا نمی‌شود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است. بنابراین روح روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند، که از عذاب و عقاب نیست. خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند. وبه دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد، و این گروه به دنیا بازگشته‌اند. بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کرده‌اند و با صورت‌های حیوانات درنده روبرو شدند. 💠 تدوین و تنظیم از حجت الاسلام علیرضا سبحانی فرزند گرامی استاد @javadheidari110