تفسیر کوتاه و پیامرسانی | ۴۳ بقره ⛱ نمیشود بگویید ایمان آوردیم و تمام؛ زندگی ما آدمها دو چهره دارد ، چهره باطنی که همان اعتقاد و نیّت است و چهره ظاهری که همان اعمال و رفتار و گفتار ماست. آیات قبل دستور به ایمان بود و این آیه دستور به عمل هست. این دو یعنی اعتقاد از یک طرف و عمل صالح از طرف دیگر با هم قادر هستند انسان را به مقصود که عاقبت بخیری و رستگاری هست برسانند و هر کدام به تنهایی جوابگو نخواهد بود. ✴ مثلث طلایی عمل صالح ؛ (احیای نماز ، پرداخت زکات ، پیوند با جماعت) این سه دستور بهترین و بالاترین مصادیق عمل صالح هستند ، یعنی هر جا قرآن فرمود ،عملوالصالحات ، این سه عمل در راس هستند. ✅ ۱ - نماز خواندن دردی دوا نمی کند! اینکه در خانه بنشینی و نماز بخوانی ، کار شاقّی نیست ، دستور خدا احیای نماز و بالا نگه داشتن پرچم نماز در جامعه هست . ✅ ۲- مردم عیال الله هستند ؛ برای خداوند کاری ندارد مردم را که آفریده هایش هستند ،سیر کند ولی حکمت الهی بر این است که انسان با پرداخت از مالش و از غیر مالش به نیازمندان ، روح خود را از پلیدی و آلودگی به دنیا رها سازد ، یعنی تزکیه کند و زکات بالاترین تزکیه هست. نمی شود ادعای ایمان کنی و به عیال الله که مردم هستند بی توجه باشی. ✅ ۳- پیوند مومنین با یکدیگر ،شرط بقای دین؛ احیا و اقامه نماز اشاره به بالا رفتن کیفیّت نماز در افراد هست و تحکیم پیوند و ارتباط با پروردگار ، امّا دستور نماز جماعت اشاره به کمیّت و بیشتر شدن تعداد نمازگزاران برای وحدت است که مایه ی قدرت هست. ☀️ در آیه فوق فرض بر این هست که یهودیان و مسحیان به قرآن و پیامبر ایمان آوردند و برای ایمان آورندگان هست که می گوید صرف ایمان کافی نیست بلکه اعمال دینی شما هم باید مثل مسلمانان باشد ، نه اینکه بگویید ایمان آوردیم ولی بروید اعمال دینی منسوخ خود را به جا آورید. ☀️ این دستورات دینی طبعاً به طریق اولی شامل خود مسلمانان هم میشود. ♨️برگرفته از تفسیر تسنیم ✍ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3874488522C11ad090f0c