❇️ آسیب شناسی در حوزه ✍️ حسین ثروتی | طلبه درس خارج حوزه قم 🔰 مهم­ترین مشکلی که در حوزه­های علمیه در زمینه تفسیر وجود دارد، نگرش افراد به# تفسیر و شرایط مفسّر است و این مشکل، بزرگ­تر از ضعف­های اجرایی ما برای پیشبرد تفسیر در حوزه­های علمیه می­باشد. به عنوان نمونه، سیوطی در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» که از مطرح­ترین کتاب­ها در زمینه علوم قرآنی می­باشد، به ۱۵ علم اشاره می­کند که مفسر لازم است قبل از شروع تفسیر آنها را آموخته باشد: لغت، نحو، تصریف، اشتقاق، معانی و بیان و بدیع، علم قرائات، اصول دین، اصول فقه، اسباب نزول و قصص، ناسخ و منسوخ، فقه، احادیث مبیّنه (که مجمل و مبهم قرآن را تبیین می­کند) و علم موهبت (که خدای سبحان از لطفش به بعضی بندگان موهبت می­کند.) 🔺 بر این اساس، اگر طلبه­ای برای راهیابی به تفسیر و فهم ، به این ۱۵ شرط معتقد شود، به خاطر مدت زیادی که باید صرف یادگیریِ این علوم کند، عطای تفسیر را به لقایش می­بخشد و ترجیح می­دهد به­جای تحمّل این همه زحمت و بعد، احتمال مبتلا شدن به تفسیر به ­رأی، به علوم دیگری بپردازد و در زمینه­های دیگر خدمتی انجام دهد... ⏭ برای مطالعه ادامه یادداشت به لینک زیر مراجعه کنید: http://www.khanetolab.ir/?p=14607 🌕🌕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f