#پاسخ | فتوحات اسلامی
🔹 هرگاه از منظر تاریخی به فتوحات اسلامی که در عصر خلفا و پس از آن رخ داده نگریسته شود، روشن خواهد شد که عامل اساسی در آنها تمایل و گرایش مردم سرزمینهای فتح شده به اسلام بوده است، نه قهر و غلبه نظامی. این مطلب را نه تنها مورخان مسلمان بلکه برخی از مستشرقان و مورخان مسیحی نیز آشکارا بیان کردهاند. گفتنی است که ساکنان بیشتر سرزمینهایی که در این دوره توسط مسلمانان فتح شد، اهل کتاب بودند که از نظر موازین اسلامی میتوانستند با پرداخت جزیه بر دین خود باقی بمانند. مردم سرزمینهای شام، مصر، اسپانیا، و اروپای شرقی –یوگسلاوی و آلبانی- پیرو آیین مسیحیت بودند اما به شهادت مورخان مسیحی چون توماس آرنولد و دیگران، آنان با علاقه و اشتیاق فراوان به آغوش گرم اسلام پناه آوردند، و آیین اسلام را عامل نجات خود از ظلم و ستمهای حاکمان مسیحی دانستند. رفتار سپاهیان اسلام با مردم این سرزمینها به گونهای بود که همگامی که سپاه اسلام میخواست «حمص» را به مقصد یرموک ترک کند، مردم با گریه از آنان میخواستند که در آنجا بمانند چرا که رفتار مسلمانان را بهتر از حاکمان مسیحی و همکیش خود میدانستند.
🔹 پذیرش اسلام توسط مردم ایران عصر ساسانیان نیز جزو ضربالمثلهای تاریخ است. مردم ایران با عشق و علاقه فراوان از این آیین جدید استقبال کردند و سپاهیان اسلام را با آغوش باز پذیرفتند. وضع ماوراءالنهر –سمرقند و بخارا- نیز که در آن زمان بر کیش بتپرستی بودند، در مورد پذیرش آیین اسلام چنین بوده است. در حقیقت همه سرزمینهایی که خارج از عربستان آیین اسلام را پذیرفتهاند، عامل اصلی چیزی جز منطق روشن و استوار اسلام، و رفتار بزرگمنشانه مسلمانان با مردم آن سرزمینها نبوده است؛ تنها نقشی که قدرت نظامی و شمشیر داشته سرکوب حاکمان ستمکار و سلطهگران بوده است، زیرا هیچگاه مسلمانان با تهدید و ارعاب دیگران را به قبول اسلام مجبور نساختند.
🔹 جرجی زیدان مینویسد: «مسلمانان صدر اسلام، هرجا را فتح میکردند، به اشغال نظامی قناعت مینمودند، و متعرض دین و عادات و رسوم مسیحیان نمیشدند و آنان را در امور داخلی و اوضاع و احوال شخصی و امور قضایی آزاد میگذاشتند و حق سیادت دینی قسطنطنیه را بر مسیحیان شام میپذیرفتند» (تاریخ تمدن اسلام، ص 736).
🔹 گوستاولوبون در رد این اتهام که اسلام در سایه شمشیر و جنگ گسترش یافته است میگوید: «زور شمشیر موجب پیشرفت قرآن نگشت، زیرا رسم اعراب این بود که هرجا را فتح میکردند، مردم آنجا را فتح میکردند، مردم آنجا را در دین خود آزاد میگذاشتند، و اینکه مردم مسیحی از دین خود دست برمیداشتند و به دین اسلام میگرویدند بدان جهت بود که عدل و دادی که از مسلمانان فاتح میدیدند، مانندش را از زماندان پیشین خود ندیده بودند، و برای سادگی و سهولتی بود که در دین اسلام مشاهده مینمودند، و نظیرش را در کیش قبلی خود سراغ نداشتند» (تاریخ تمدن اسلام و عرب، ص 145).
#گزیده_های_اعتقادی
📙 برگرفته از کتاب «آزادی از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم»، حضرت استاد ربانی گلپایگانی
🔍 ادامه را در قسمت بعد بخوانید:
@kharejkalam