1⃣درس نامه یکم
#مسابقه_بوی_عیدی
#معارف_غدیر
🌀راه کار شیعه گری، وحدت یا اختلاف؟
➕دو اصطلاح و عنوان مهمّ است که باید در کنار هم مورد توجه خاص قرار گیرد و هیچ کدام را نباید فدای دیگری کرد: یکی حفظ وحدت و یک پارچگی امّت اسلامی و دیگری حفظ اصل اسلام.
➕شک نیست که همه مسلمانان وظیفه دارند این دین حنیف را حفظ کرده و در گسترش آن بکوشند و از این رو همگان در این راه مسئولیت سنگینی دارند، همچنین از آن جا که مسلمانان دشمنان مشترکی دارند که در صددند اصل اسلام و مسلمانان را نابود کنند، باید متحد شده و در حفظ کیان اسلام و مسلمانان بکوشند.
⭕️ولی این بدان معنا نیست که از وظیفه دیگر شانه خالی کرده و از بیان حقایق مسلّم اسلامی سرباز زنند. هرگز نباید مسئله وحدت یا اتحاد را اصل و هدف قرار داده و حقایق شریعت را فرع و فدای آن نماییم.
❌بلکه بر عکس، اگر اسلام بر وحدت یا اتحاد بین مسلمانان تاکید دارد، برای صیانت و نگهداری از دین است، حال چگونه ممکن است مسئله «وحدت» برای کسی بسیار مهم جلوه کند؛ به طوری که دست از برخی مسلّمات دین و مذهب بردارد و یا آن که در صدد توجیهات بی مورد آنها برآید.
🔱تاریخ و سیره پیامبرصلی الله علیه وآله بهترین شاهد و مؤیّد این مطلب است: پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله با آن که میداند بنی امیّه با علیعلیه السلام و بنی هاشم مخالف است و هرگز عدهای زیر سلطه و ولایت امام علیعلیه السلام نمیروند و امامت او را هرگز نمیپذیرند، اما این مسئله باعث نشد که از بیان حقّ و حقیقت صرف نظر کرده و ولایت و امامت علیعلیه السلام را بیان نکند، بلکه در طول 23 سال بعثت خود در هر جا و هر نحو که ممکن بود و موقعیت داشت، ولایت و امامت علیعلیه السلام را به مردم گوشزد کرد، با این که به طور قطع میدانست از هنگام وفاتش در این موضوع اختلاف خواهند کرد، بلکه این اختلاف باقی مانده تا روز ظهور امام زمان (ع) ادامه پیدا خواهد کرد، با این همه حقّ را بیان کرد.
❎پیامبر (ص) با این که میداند تا روز قیامت بر سر مسئله امامت علیعلیه السلام اختلاف میشود، باز هم اینگونه بر ولایت علیعلیه السلام تأکید میورزد، که حتّی در سر غدیر برای جلوگیری از شک و شبهه دست آن حضرت را بالا میبرد، تا همه ببینند که پیامبرصلی الله علیه وآله چه تأکیدی بر ولایت او داشته است.
✳️از این جا به خوبی روشن میشود که بیان حقّ و حقیقت اصل است و در هیچ موقعیّتی نباید از آن صرف نظر کرد؛ حتّی در صورتی که میدانیم با بیان آن میان مسلمین دو صف ایجاد شده و دو دستگی ایجاد خواهد شد.
✅ ولی این بدان معنا نیست که مسلمانان به جان یکدیگر افتاده و هم دیگر را نابود کنند، بلکه با بیان مدّعای خود، یکدیگر را تحمل کرده و به پیروی از گفتار نیکو دعوت نمایند، ولی در عین حال از دشمن مشترک نیز غافل نباشند.
❇️قیام امام حسین (ع) نیز دلیل و شاهد خوبی بر مدعای ماست، زیرا حضرتعلیه السلام با آن که میدانست با قیامش بین دو دسته از مسلمانان نزاع خواهد شد، در عین حال هرگز به جهت اتحاد بین مسلمانان از اصل مهم امر به معروف و نهی از منکر غافل نشد.
⭕️سیره و روش امام علی(ع) نیز گویای این مطلب است، زیرا به نظر برخی حضرت میتوانست با دادن امتیاز بیجا به طلحه و زبیر و معاویه، جلوی جنگ جمل و صفین را بگیرد و با این کار از ایجاد اختلاف بین مسلمانان جلوگیری کند تا هزاران نفر در این قضیه کشته نشوند، ولی آن حضرت به جهت حفظ اصول اسلام و حقّ و حقیقت و شریعت اسلامی هرگز حاضر نشد از آن حقایق چشم پوشی کند.
🔴پس حقیقت مفهوم «وحدت» - و به عبارت صحیحتر «اتحاد» - آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوی علمی محض و خالی از تعصبات پرهیز کنیم، زیرا همه امور در حقیقت برای حفظ شریعت اسلامی است.
⚫️از این رو است که امام علیعلیه السلام در بحبوبه جنگِ صفین، از وقت نماز سؤال میکند و بعد از آن که از او سؤال میشود که اکنون در اوج نبرد چه وقت نماز است؟ در جواب میفرماید: مگر ما برای غیر از برپایی نماز میجنگیم؟ لذا نباید هیچ گاه هدف، فدای وسیله گردد.
🔵شیخ محمّد عاشور، معاون رئیس دانشگاه الازهر مصر و رئیس کمیته گفت و گوی بین مذاهب اسلامی در بیان نظریهای کاملاً منطقی و متین میگوید: «مقصود از اندیشه تقریب بین مذاهب اسلامی، یکی کردن همه مذاهب و روی گردانی از مذهبی و روی آوردن به مذهبی دیگر نیست، که این به بیراهه کشاندن اندیشه تقریب است. تقریب باید بر پایه بحث و پذیرش علمی باشد تا بتوان با این اسلحه علمی به نبرد با خرافات رفت و باید دانشمندان هر مذهبی در گفت و گوی علمی خود، دانش خود را مبادله کنند، تا در یک محیط آرام بدانند، بشناسند، بگویند و نتیجه بگیرند».
🌀گروه مردمی قرآن و عترت کوثر تفت
@kosar_quran_taft