شعله ی طور
‍ قبل از ورود به مبحث اصلی مروری بر مطالب قبل داشته باشیم. ✨ما از بحث اعتنای امیرالمؤمنین علیه السلام به قرائت قرآن کریم، و اهمیت کثرت قرائت قرآن، به بحث کنترل خیال رسیدیم و به نظر می رسد مبحث خیال خیلی گسترده است. نکاتی که بنده عرض کردم، در سطوح اولیه می باشد که قطعاً همه به آن احتیاج دارند. اینطور نیست که بگوییم این مطالب به کار ما نمی آید و در حد کلاس ما نیست، چون هرکسی که وارد مراتب بالاتر شده باشد، قطعاً سطوح اولیه را طی کرده است. ✨نکته ی دیگری که عنوان کردم تعریف خیال، و ربط آن با شاکله و نقشش در شکل گیری بنیان بود. راهکارهایی هم در این زمینه تقدیم دوستان کردیم. برای مثال توجه به یك رشته ی واحد، که در واقع این دستورات همه از جانب خداست که ما را دعوت کرده است. موضوع بعدی صلاة مودّع بود با این تعریف که هر فعلی از واجبات را که انجام می دهیم، به عنوان آخرین عملی درنظر داشته باشیم که فرصت انجام آن را داریم ✨نکته ی بعدی که به آن پرداختیم در رابطه با تعدیل مزاج بود و در آخر نیز وارد مبحث ذکر عملی و ذکر لفظی شدیم. اول در مورد ذکر صحبت کردیم، و به دلایلی اول ذکر عملی را عرض کردیم و بعد ذکر لفظی را بیان کردیم. ✨نشان دادیم که از مهمترین مصادیق ذکر، قرآن کریم است. بعد با بیان آیات و روایات متعدد، به این مسئله رسیدیم که قرآن کریم صورت مکتوب امیرالمومنین علیه السلام می باشد. بحث امشب ما درباره کمیّت و کیفیّت قرائت قرآن به عنوان یکی از مصادیق ذکر لفظی است. بعضی از افراد می گویند ما به جای افزایش کمیّت قرآن کریم، کیفیت آن را بالا می بریم. سوال این است که این چه ادعایی است؟! ما که هستیم که بخواهیم کیفیت قرائت قرآن را بالا ببریم؟ آیا کیفیت قرائت قرآن همان تدبّر در قرآن است؟ تدبر در قرآن تا چه سطحی ممکن است؟ عده ای نیز می گویند ما تدبر در قرآن را نسبت به اصل خواندن قرآن در اولویّت قرار می دهیم. در جواب این نوع ادعاها باید گفت که؛ ✨تدبر در قرآن به معنای ترجمه ی بعضی از لغات و چیدن جمله ها در کنار هم نمی باشد، تدبر، ارتباط با روح القرآن و صورت ولایت اهل بیت علیهم السلام است. دَبْرُ الشِی که واژه ی تدبّر از آن می آید، به معنای زاویه پنهانی شیء و حقیقت باطنی آن شیء است که به آسانی نمی توان به آن راه پیدا کرد و باید برای رسیدن به قوای تدبر، راهکار ارائه شود. یکی از اولیا فرمودند شما می گویید می خواهم" فکر کنم " این درحالی است که هنوز فکر شما راه نیافتاده است و با آن چیزی که باید باشد فاصله قابل توجهی دارد. در واقع برای ارتباط تدبری با قرآن کریم به مقدماتی نیاز است که با محقق شدن آن ها می توان به بطن قرآن با توجه به مراتبی که دارد، وارد شد. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و دوم (تدبر در قرآن و قفل‌های قلب) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive