#تفسیر_آیات
🔰امام علی (ع) : ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق
🔻قرآن یک اثر هنری بینظیر است ، یک جنبه ای از عظمت و اهمّیّت قرآن عبارت است از 《زیبایی هنری قرآن》؛ اتّفاقاً آن چیزی که در درجهی اوّل دلها را مثل مغناطیس به سمت اسلام جذب کرد، همین جنبهی هنری قرآن بود.
عربها ، هم موسیقی الفاظ را می فهمیدند ، هم با زبان ادب آشنا بودند - در آن محیط عربی این جوری بود - ناگهان دیدند یک پدیدهای وسط آمد که شبیه آن را نشنیدهاند ؛ نه شعر است، نه نثر است امّا یک پدیدهی هنری فوقالعاده است.
🔸«اَنیق» یعنی آن زیبایی شگفتآور ، آن زیباییای که وقتی انسان در مقابل آن قرار میگیرد ، به حیرت میافتد ؛ زیبایی در قرآن این جوری است. البتّه ما فارسزبانها یعنی غیر عربزبانها و خیلی از عربزبانها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد.
🔸جنبهی دوّم هم -وَ باطِنُهُ عَمیق- با همین کار هنری ارتباط دارد، ارتباط پیدا میکند؛ یعنی این شیوهی خواندن میتواند تا حدود زیادی ما را به آن باطن رهنمون بشود؛ امّا بایستی توجّه به باطن قرآن پیدا کرد. منظورم از «باطن قرآن» آن بطونی نیست که فقط اهلالذّکر، ائمّهی هدیٰ (ع) از آن آگاهند؛ آن کار ما نیست -آن را بایستی برویم یاد بگیریم از روایات، از بیانات ائمّه (ع) و بفهمیم- مراد همین عبارت ظاهر است. [مثلاً] قرآن میگوید: ( وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین ) ؛ خب عاقبت -پایان کار- یعنی چه؟ پایان کار متعلّق است به متّقین ؛ هم پایان کار دنیا متعلّق به متقّین است، هم پایان کار آخرت متعلّق به متّقین است، هم در مبارزات اگر بخواهد پیروز بشود متعلّق به متّقین است ، هم در میدان جنگ اگر بخواهید بر دشمن پیروز بشوید باید متّقی باشید.
🔻ببینید! [اگر] دقّت بکنید، [میبینید] عاقبت مال متّقین است؛ این را یک خرده عمق پیدا کنیم، دقّت پیدا کنیم، از جمله نگذریم. [یا مثلاً:] وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصابِرین ؛ این خوف چیست؟ جوع چیست؟ انسان بایستی تأمّل کند بر روی این کلمات، بر روی این مفاهیم؛ معنای این، همان تدبّر در قرآن است؛ تدبّر در قرآن، اینها است.
🔗بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن _ سال ۹۸
📲
@Maaref_dini