♻️ سلسله مباحث گفتارپژوهی(126)
👈مطالب ذیل، ادامه نکات مهم بدست آمده از مصاحبه اساتید پیشکسوت و موفق دروس معارف اسلامی در موضوعات مختلف با عنوان گفتار پژوهی است، که با ذکر نام استاد به صورت دستهبندی شده تقدیم میگردد.
✍️ نوع و سطح کیفی آموزه های مدرسان معارف و حوزه های مطالعاتی آنان
🔸17. دکتر محمد ابراهیمی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک: داشتن تسلط علمی کافی بر درس توصیه بنده برای مدرسان جوان دروس معارف است. متأسفانه این تسلط را دیگر کمتر میبینیم، گاه برای خود استاد مطلب حل نگردیده است.
در مورد مطالعه اساتید معارف از آنجایی که این دروس حالت کشکولی مانند دارند، در تمام مباحث باید مطالعه وجود داشته باشد، تمام کتب جناب استاد مصباح یزدی، کتابهای استاد فیاضی و کتاب اخیر ایشان درباره نفس و مباحث روح، کتب اعتقادی آیت الله مکارم که قلم روانی هم دارند، مراجعه به سایت پرسمان نهاد که البته کتابهایش هم هست، اگر چه معتقدم بعضی جوابها را خیلی مفصل آورده و کوتاهتر از این هم میشد جواب داد، سایتی که استاد هادوی دارند، یا مراجعه به سایت پاسخگویی به سؤالات دینی و ... از جمله مواردی است که باید مورد مراجعه قرار گیرند.
🔸18. دکتر امیر نورانی مکرم دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان: گاه عملکرد اساتید جوان بهتر از قدیمیهاست، البته تجربه خیلی مهم است و خیلی از تجربیات هم در طول زمان و در حین تدریس کم کم باید کسب شود، اما مدرسان جوان باید در حوزه روشهای تدریس مطالعه داشته باشند و کار کنند و کارگاه ببینند، باید مطالعات جانبی خود را زیاد نمایند، قلمرو اطلاعاتی خود را و قدرت تحلیل علمیشان را افزایش دهند.
مدرسان سعی کنند سؤالات احتمالی در هر موضوع را از قبل پیش بینی کرده و پیدا کنند و جوابهای آنرا نیز بدست آورند و مدام مرور نمایند و آمادگی لازم را حفظ کنند، مهمتر اینکه اگر جوابی را بلد نبودند راحت بگویند فعلا نمیدانم و جلسه بعد مطالعه میکنم و یا میپرسم و جوابش را میآورم، این کار تأثیرش خیلی بیشتر از این است که یک جواب سطحی و سخیف داده شود، دانشجو این مطالب را خوب میفهمد.
#گفتارپژوهی