معارج
#تفسیر_ سورهٔ_فاتحه «آیه۷_ قسمت۳» 🎬 موضوع کلیپ: 🔰صِرٰاطَ اَلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ا
♻️تفسیر قرآن سوره فاتحه آیه ۷ قسمت ۳ 🌷«صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ»🌷 قرآن شریف کسانی که به آنها نعمت داده را صالحین و شهدا، انبیا و صدیقین می داند. این چهار گروه کسانی هستند که خدای متعال به آن ها نعمت داده. سوال؟ اگر از ما پرسیدن بهترین مصداق نعمت چیست؟ می‌گوییم که بهترین مصداق همان نعمت ولایت و توحید است، لذا وقتی که سوال می‌کنند از امام صادق علیه السلام 🌷«لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» (سوره تکاثر آیه۸)🌷 یعنی چه؟ حضرت می‌فرمایند یعنی نعمت ولایت. اگر این نعمت رابه خوبی استفاده کردیم و کفران نعمت نکردیم خدای متعال، ما را پاداش میدهد و به کمال رسیدن ما هم زیر سایۀ قدردانی از این نعمت است. سوال؟ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ راه کسانی که به آنها نعمت داده‌ای، اول می‌گوید: صِرَاطَ الَّذِينَ راه کسانی که به آنها نعمت داده‌ای، صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ بعد وقتی می‌خواهد نفی کند می‌فرماید غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ. سیاق آیه باید اینطوری بیان میشد صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غیر الذین غضبوا علیهم ولَلَذین ضلّوا آیه باید این‌طور گفته میشد، اما بیان این‌طور نیست، یعنی در قسمت اول ما، الذین داریم، دردو قسمت دوم و سوم الذین نداریم! چرا به اینصورت است؟ بعضی از اهل معنا اینجا یک برداشت ذوقی زیبایی دارند، گفتند که در بخش اول خدای متعال به ما آموزش می‌دهد که شما این‌طور درخواست نما، ما را به راهی ببر که اون راه راهِ کسانی است که به آنها نعمت داده شده است. اما راه آن افرادی که مورد غضب هستند و گمراه شده‌اند آنها الذین نیستند ناکسند، چون کس نیستند، الذین نیاوردند، چون ناکسند گفت مغضوب، ضالّین، نفرمود الذین غضبوا علیهم، الذین ضلوا، درست، هیچکدوم از اینا را به کار نبرد، پس از جهت ذوقی استفاده میکنیم که خدای متعال این گروه دوم سوم رو یعنی کسانی که در واقع مورد غضب خدای متعال هستند و راه را گم کردند اصلا جزء کسان نمی‌داند لذا برای بخش اول الذین بکار می‌برد برای بخش دوم و سوم الذین استفاده نکرده است. 🌸و صلّ الله علی محمد و آل محمد. 🌸 @salehinhoze