🔹 ⏮ زیادة الفرع علی الاصل 🔶 اشکال: با توجه به روایت «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ ع فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ» چگونه تعقیب صلاة، از خود صلاة مهم‌تر است؛ آیا این مطلب از قبیل «زیادة الفرع علی الأصل» که عقلا محال است، نمی‌باشد؟ 🔶 پاسخ: «زیادة الفرع علی الاصل» در صورتی محال است که مستلزم «الجزء أعظم من الکل» شود. لکن این مطلب مربوط به حقائق تکوینیه و انتزاعیه عقلیه است، نه امور اعتباریه؛ در حالی که ما نحن فیه از امور اعتباریه می‌باشد. زیرا این امور، وجود و عدمشان به اعتبارات مُعتبرین برمی‌گردد. از این رو در اعتبارات شرعی از این گونه مثال‌ها زیاد داریم. به طور مثال استحباب سلام و وجوب ردّ آن، یا وجوب وفاء به عقود جائزه مانند عدم جواز تصرف مال موهوب برای واهب هرچند حق رجوع داشته باشد، و مثال‌هایی کثیره و متناثره در ابواب لقطه و وقف و ... که وجود دارد. 👤 آیت الله ملک زاده 🗓زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ 💥 برگرفته از دوره سوم خارج اصول http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9