ز و سفره اش براى استفاده وابستگان گسترده و پرنعمت ديده شود. آن روز، اگر انسان دچار خجالت و شرمندگى شود، و شخصيتش حتى با نگاه سرد ديگران ضربه ببيند، و نتواند ازعهده پذيرائى عزيزانش برآيد روز بسيار سختى است. امام عليه السلام همچون همه انبيا و امامان درخواست گشايش و فراخى روزى بخصوص براى آن روز مى نمايد، تا شخصيت انسان لطمه نبيند، و دل بخاطر ندارى نسوزد، و آبرو براى تأمين مخارج پيش اين و آن بباد نرود. ۲- روز ضعف و ناتوانى اگر قدرت و قوت حضرت دوست بفرياد نرسد، آدمى درتمام امتحانات و ابتلائات و مصائب رفوزه مى شود، و ممكن است سختى ها تحمل را از بين ببرد و دين و ايمان انسان بخطر بيفتد، اين است كه بايد عاجزانه ازحضرت قادر درخواست كرد كه ضعف و ناتوانى ما را با قوى ترين قدرتش كه در حالات روحى و حسنات اخلاقى و نورانيت قلب تجلّى دارد جبران نمايد، ورنه درآن موقعيت كه آدمى در كنار مرز مرگ است به سلامت از دنيا به آخرت منتقل نخواهد شد. ۳- عبادت وسيله قرب حق به عبد است، عبادت رشته اتصال بين حق و بنده است، عبادت رمز موفقيت، و بهار دل، و نسيم الهى، و ضامن خير دنيا و آخرتست. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۵/۲۵،‏ ۰۵:۳۹] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 🍀 را از بیاموزیم (۱۸۰)🍀 أَلْوَفَا لاَِهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللّهِ، وَالْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَاللّهِ. (حکمت ۲۵۹ نهج البلاغه)   امام علیه السلام فرمود : وفادارى در برابر پيمان‌شكنان، پيمان‌شكنى در پيشگاه خداست وپيمان‌شكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است. بخش اول جزاى پيمان‌شكنان امام علیه السلام در اين گفتار حكمت‌آميز دستورى درباره پيمان‌شكنان داده، مى‌فرمايد: «وفادارى در برابر پيمان‌شكنان، پيمان‌شكنى در پيشگاه خداست وپيمان‌شكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است»؛ (أَلْوَفَا لاَِهْلِ آلْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ آللّهِ، وَآلْغَدْرُ بِأَهْلِ آلْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَآللّهِ). «غَدْر» در اصل به معناى ترك گفتن چيزى است، ازاين‌رو به كار كسى كه پيمان و عهد خود را بشكند و آن را ترك گويد «غدر» گفته مى‌شود و گودال‌هاى آب را ازآن‌رو «غدير» مى‌گويند كه در آن‌ها مقدارى آب باران رها و ترك شده است. امام علیه السلام در اين گفتار آموزنده مى‌فرمايد: انسان نبايد در برابر پيمان‌شكنان وكسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آن‌ها را گناه بداند، بلكه به عكس اگر آن‌ها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آن‌ها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آن‌هاست و آن را حمل بر ترس ما مى‌كنند و سبب جسارت آن‌ها در وقايع مشابه مى‌شود، ازاين‌رو دستور داده شده كه در برابر آن‌ها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مى‌شود. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 [۵/۲۵،‏ ۰۵:۴۳] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ✨ *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*✨ 🦋࿇🏵 ذڪرروزانه 🏵࿇🦋 تفسیر📗 *هرروزیک آیہ ازڪلام نور* *┄┅‌‏ﷻ❀‏موضوع❀‌‏ﷻ┅┄* ✍🏻 *ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ، ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﻭ ﻋﻬﺪﺷﻜﻨﻲ، ﻋﺎﻣﻞ ﻗﻬﺮ ﻭﻏﻀﺐ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ*📋 💠📖💠📖💠📖💠📖💠 *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»* *«٨٦» ﻓَﺮَﺟَﻊَ ﻣُﻮﺳَﻲ ﺇِﻟَﻲ ﻗَﻮْﻣِﻪِ ﻏَﻀْﺒَﺎﻥَ ﺃَﺳِﻔﺎً ﻗَﺎﻝَ ﻳَﺎ ﻗَﻮْمِ ﺃَﻟَﻢْ ﻳَﻌِﺪْﻛُﻢْ ﺭَﺑُّﻜُﻢْ ﻭَﻋْﺪﺍً ﺣَﺴَﻨﺎً ﺃَﻓَﻄَﺎﻝَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢُ ﺍﻟْﻌَﻬْﺪُ ﺃَمْ ﺃَﺭَﺩﺗُّﻢْ ﺃَﻥ ﻳَﺤِﻞَّ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻏَﻀَﺐٌ ﻣِّﻦ ﺭَّﺑِّﻜُﻢْ ﻓَﺄَﺧْﻠَﻔْﺘُﻢ ﻣَّﻮْﻋِﺪِﻱ* *┄┅‌‏ﷻ❀‏طه/۸۶❀‌‏ﷻ┅┄* ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﺧﺸﮕﻤﻴﻦ ﻭﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻙ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ (ﻭ) ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺁﻳﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻮ (ﻧﺰﻭﻝ ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﻧﺪﺍﺩ؟ ﺁﻳﺎ ﻣﺪّﺕ (ﻏﻴﺒﺖ ﻣﻦ) ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺷﺪ؟ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﺧﺸﻤﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻳﺪ، ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﻣﻮﻋﺪ ﻣﻦ ﺗﺨﻠّﻒ ﻛﺮﺩﻳﺪ؟! 📚🌺تفسیرنور🌺📚 *✍🏻ﭘﻴﺎم ﻫﺎ* ١- ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﻲ ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﺷﺪﻳﺪ، ﻓﻮﺭﺍً ﻋﻜﺲ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ. «ﻓﺮﺟﻊ» (ﺣﺮﻑ «ﻓﺎ» ﺩﺭ «ﻓﺮﺟﻊ» ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﻮﺭﻳﺖ ﺍﺳﺖ.) ٢- ﻏﻴﺮﺕ ﺩﻳﻨﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺑﺎﺭﺯ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ. «ﻏﻀﺒﺎﻥ ﺍﺳﻔﺎ» (ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ، ﻏﺼﻪ ﻱ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﻧﺪ.) ٣- ﺧﺸﻢ ﻭ ﻏﻀﺒﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﺿﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺬﻣﻮم ﻧﻴﺴﺖ. «ﻏﻀﺒﺎﻥ ﺍﺳﻔﺎ» (ﺧﺸﻢ ﻭ ﺗﺄﺳّﻒ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﻭﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.) ٤- ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻄﺎﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺗﻮﺑﻴﺦ ﻛﺮﺩ. «ﺍَﻟﻢ ﻳﻌﺪﻛﻢ» ٥ - ﻋﺪم ﺣﻀﻮﺭ ﺭﻫﺒﺮ، ﻳﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺟﺰﺋﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺳﺒﺐ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﺷﻮﺩ. «ﺃﻓﻄﺎﻝ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺍﻟﻌﻬﺪ» ٦- ﺍﺭﺗﺠﺎﻉ، ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﻭ ﻋﻬﺪﺷﻜﻨﻲ، ﻋﺎﻣﻞ ﻗﻬﺮ ﻭﻏﻀﺐ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻳﺤﻞّ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻏﻀﺒﻲ» ٧- ﻗﻬﺮ ﻭ ﻏﻀﺐ ﺍﺯ ﻟﻮﺍﺯم ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ. «ﻏﻀﺐ ﻣﻦ ﺭﺑﻜﻢ» ٨ - ﺗﺨﻠّﻒ ﺍﺯ ﻋﻬﺪ ﻭﭘﻴﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ