م. ۲- خداوندا وجودم در تمام شئون عين فقر و محض احتياج و نياز است، عنايت و لطفت را بدرقه من فرما كه به وقت نيازمندى دست گدائى بسوى تو بى نياز دراز كنم وخواسته هاى دنيائى و آخرتيم را از تو بخواهم. ۳- الهى آنچنانم قرار ده كه در درويشى و ذلت و خوارى و مسكنت روى حاجت به تو آرم و بدرگاه لطف و عنايت و رحمت تو زارى كنم و اين اشك ناقابل و حال بى قدر و قيمت را نثار كوى تو كنم باشد كه با اتصال به رحمت تو ارزش پيدا كند، و دستم را بگيرد، و به ميدان رضا و لطفت رهنمون گردد، و مسكنت دنيا و آخرتم از اين طريق جبران شود، و راه رسيدن به رحمت واسعه ات به رويم گشوده گردد. ۴- اى مولاى محبوب من، اى عزيز قلب و جانم، اى خالق و رازق من، اى كريم بنده نواز، اى رحيم و لطيف، اى غفور و ودود، مرا به يارى خواستن از غير خودت به وقت بيچارگى، و به تواضع و فروتنى براى درخواست از ما سوى اللّه به هنگام ندارى، و به زارى و گريه در نزد غير در زمان ترس و وحشت مبتلا مكن، كه اگر اينگونه شود مستحق خوارى و ممنوعيت ازرحمت خاصه و روى گردانى وجود مقدس تو شوم اى بخشنده ترين بخشندگان. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۵/۲۹،‏ ۰۵:۵۸] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 🍀 را از بیاموزیم (۱۸۴)🍀 يَابْنَ آدَمَ، لاَ تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِکَ الَّذِي لَمْ يَأْتِکَ عَلَى يَوْمِکَ الَّذِي قَدْ أَتَاکَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَکُ مِنْ عُمُرِک يَأْتِ اللّهُ فِيهِ بِرِزْقِکَ. امام علیه السلام فرمود : اى فرزند آدم! غم و اندوهِ روزى كه نيامده را بر آن روز كه در آن هستى تحميل مكن،چراكه اگر آن روز، از عمرت باشد خداوند روزىِ تو را در آن روز مى رساند. (و اگر نباشد، اندوه چرا؟)». حکمت ۲۶۷ نهج البلاغه بخش دوم مرحوم «مغنيه» در شرح اين كلام، تفسير ديگرى دارد كه مىگويد: اين سخن امام علیه السلام نهى از كار و كوشش نسبت به آينده نيست. چگونه ممكن است نهى از اين كار باشد در حالى كه خود آن حضرت مى فرمايد: «اِعْمَلْ لِدُنْياکَ كَأَنَّکَ تَعِيشُ أَبَدآ (وَاعْمَلْ لاِخِرَتِکَ كَأَنَّکَ تَمُوتُ غَداً)؛ براى دنيايت آنگونه عمل كن كه گويى تا ابد زنده اى (و براى آخرتت آنگونه عمل كن كه گويا مى خواهى فردا از دنيا بروى)» و اگر كار و تلاش پيگير نباشد، زندگى در دنيا غير ممكن است. منظور امام علیه السلام از كلام بالا اين است كه اگر چيزى هنوز زمانش فرا نرسيده و به دست تو نيامده غمگين مباش و حسرت و اندوه به خود راه نده. شايد چنين چيزى اصلاً وجود پيدا نكند و نبايد شتابزده، غم واندوه را براى آن به خود راه دهى. چنين غم و اندوهى چه سودى دارد و اى بسا زندگى را بر ما تباه كند و غم و اندوه را بر دل ما مضاعف سازد و ما را از تفكر وتلاش براى واجبات و انجام مسئوليتها بازدارد. ولى آنچه در تفسير اول گفتيم مناسبتر به نظر مى رسد، هر چند جمع بين دو تفسير نيز امكانپذير است. كلام حكيمانه بالا پيام ديگرى هم دارد و آن اينكه نبايد برنامه هاى آينده سبب فراموشى برنامه روزانه شود؛ مثلاً ملتى امروز با گرسنگى دست به گريبانند، مسئولان براى چند سال بعد طراحى كنند و از وضع امروز غافل شوند. امام علیه السلام مى فرمايد: غم فردا را بر فكر امروز نيفزا؛ مسئوليت خود را امروز انجام ده، به لطف خدا مشكلات آينده را حل خواهى كرد. همانگونه كه عكس اين كار نيز درست نيست كه انسان وظيفه امروز را براى فردا بگذارد، چراكه فردا وظيفه خاص خود را دارد و به گفته شاعر: كار امروز به فردا نگذارى زنهار كه چو فردا برسد نوبت كار دگر است در غررالحكم ذيل گفتار حكيمانه بالا اين جمله آمده است: «وَإنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ عُمْرِکَ فَما هَمُّکَ بِما لَيْسَ مِنْ أجْلِکَ» اشاره به اينكه اگر خداوند عمرى فردا به تو بدهد، وسايل آن را فراهم مى كند و اگر در فردا عمرى نداشته باشى چرا بيهوده خود را مشغول فكر فردا كنى؟ پایان شرح حدیث ۲۶۷ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 [۵/۲۹،‏ ۰۸:۴۵] مدیر۸۱۲۲: ⛔⛔⛔ *تحلیل روز.* 🔮🔮 *مواظب باشیم در زمین دشمن بازی نکنیم.* *چه کسانی حکومت اسلامی علی علیه السلام را شکست دادند و امام را خانه نشین کردند؟* همیشه سه گروه از مردم در مقابل اسلام ناب و حکومت عدل می ایستند: 1-گروه قاسطین. 2-گروه ناکثین. 3-گروه مارقین. *جبهه قاسطین: جبهه دشمنان اسلام است که از اساس با اسلام و ارزش های الهی مخالفند.* *جبهه ناکثین: طرفداران بی عدالتی و تبعیض،سهم خواهان،مقام خواهان و دنیا طلبان.* *جبهه مارقین: متدینین بی بصیرت،ناآگاه،زمان نشناس،کج فهم، متعصب، تندرو وبی شعور.* *دو جبهه ناکثین و مارقین با جبهه قاسطین تفاوت اساسی دارند. زیرا این دو گروه خودیهایی هستند که به دام دنی