3⃣دین و سیاست در کنار هم هستند، برائت از کفّار، در کنار طلب مغفرت از خـدا، یک دعا رنگ سیاسی دارد و دعای دیگر رنگ معنوی«رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا....وَاغْفِرْ لَنَا» 4⃣به درگاه کسی رو کنیم که هم توانمند است و هم حکیم«رَبَّنَا....أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم» 5⃣اَبزار دست کفّار قرار نـگرفتن، رمز عـزّت است«لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً....أَنتَ الْعَزِيزُ» 6⃣رفتار بسیاری از قدرتمندان حکیمانه نـیست، ولی خـداوند هم قدرتمند شکست ناپذیر است و حکیم«أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم» 🏵اذیّت و آزار مسلمانان، آزمایشی برای کفّار است تا خبائث و عِناد خود را اِظهار کنند، به سلطهٔ خود مغرور شوند و قدرت خود را نشانه حقانیّت خود بدانند. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧 [۶/۱۴،‏ ۰۵:۴۸] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 🍀 را از بیاموزیم (۱۹۳)🍀 لاَ تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً، وَيَقِينَكُمْ شَكّاً، إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَإِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا.  حکمت ۲۷۴ نهج البلاغه امام علیه السلام فرمود : علم خويشتن را جهل، و يقينتان را شك قرار ندهيد، آنگاه كه عالم و آگاه شديد عمل كنيد و زمانى كه يقين كرديد اقدام نماييد (تا علم و يقين شما پايدار بماند). بخش اول: راه پايدارى علم و يقين: امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه اش، به عالمان بى عمل اشاره كرده نخست مى فرمايد: «علم خويشتن را جهل قرار ندهيد»؛ (لاَ تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً). اشاره به اينكه هرچيزى آثارى دارد كه از آثار آن مى توان آن را شناخت، هنگامى كه اثر و خاصيت خود را از دست بدهد به منزله معدوم است؛ هرچند ظاهرآ وجود داشته باشد. قرآن مجيد درباره انسانهايى كه چشم و گوش دارند؛ اما آثارى كه از چشم وگوش انتظار مى رود يعنى شنيدن و عمل كردن و ديدن و عبرت گرفتن، در كار آنها نيست، تعبير به ناشنوا و نابينا كرده و حتى آنها را مردگان بى جانى شمرده است: مى فرمايد: «(إِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ * وَمَا أَنْتَ بِهَادِى الْعُمْىِ عَنْ ضَلاَلَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاَّ مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُّسْلِمُونَ)؛ تو نمىتوانى سخن خود را به گوش مردگان برسانى و نمى توانى صداى خود را به گوش كران برسانى در آن هنگام كه پشت مى كنند و از سخنان تو مى گريزند * ونيز نمى توانى كوران را از گمراهى شان برهانى؛ تو فقط مى توانى سخن خود را به گوش كسانى برسانى كه آماده پذيرش ايمان به آيات ما هستند و در برابر حق تسليمند!». اميرمؤمنان على علیه السلام نيز ثروت اندوزان بخيل و خودخواه را مردگان برخوردار از حيات ظاهرى مى شمرد و مى فرمايد: «هَلَکَ خُزَّانُ الاَْمْوَالِ وَهُمْ أَحْيَاءٌ». به عكس، دانشمندانى را كه از دنيا رفته اند و آثارشان در افكار و دلها باقى است زندگان جاويد مى داند و مى فرمايد: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَأَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ». همانگونه كه قرآن مجيد نيز شهيدان را زندگان جاويد دانسته است. بنابراين اين يك فرهنگ قرآنى و اسلامى است كه هر موضوع بى خاصيتى در حكم معدوم است و به همين دليل عالمانى كه به علم خود عمل نمى كنند در كلام امام علیه السلام به منزله جاهلان شمرده شده اند. ادامه دارد... 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿 [۶/۱۴،‏ ۰۵:۵۳] mortezakhosravi179مدیر۵۳: 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 💚دعاى هفتم - دعا هنگام گرفتارى و ناراحتى‏ (۲)💚 يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ، وَ يا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلى‏ رَوْحِ الْفَرَجِ، ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبابُ؛ اى خدايى كه پيچيدگى ناگوارى‏ها فقط به وسيله تو حل مى ‏گردد و اى خدايى كه برندگى سختى‏ها را مى‏ شكنى و اى كسى كه روى آوردن به سوى آسايش را از تو تمنا مى ‏كنيم. فقط به قدرت تو هر دشوارى هموار است و تنها سبب رهائی از دشواریها، لطف عام تو مى ‏باشد. ادامه شرح فراز اوّل‏ ..... گذشته از آن كه گشايش هر در بسته‏ اى به دست قدرت او است، شكنندگى و حاد بودن مصيبت‏ها نيز در برابر قدرت و پشتيبانى او كُند گرديده و انسان از كنار زندگى بدون هيچ گونه مشكلى عبور خواهد كرد. به همين دليل حضرت سجّاد عليه السلام فرمود: «فقط به وسيله تو خروج از وادى غم ميسور است و هيچ چيز براى تو مشكل نيست.» عبارت آخر اين فراز از دعا، جالب‏ترين قسمت آن است كه مى‏فرمايد: «تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبابُ.»؛ يعنى نظام جبرى علّت و معلولى در سلطه قدرت تو ضرورت و جبر پيدا كرد