3⃣دین و سیاست در کنار هم هستند، برائت از کفّار، در کنار طلب مغفرت از خـدا، یک دعا رنگ سیاسی دارد و دعای دیگر رنگ معنوی«رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا....وَاغْفِرْ لَنَا»
4⃣به درگاه کسی رو کنیم که هم توانمند است و هم حکیم«رَبَّنَا....أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم»
5⃣اَبزار دست کفّار قرار نـگرفتن، رمز عـزّت است«لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً....أَنتَ الْعَزِيزُ»
6⃣رفتار بسیاری از قدرتمندان حکیمانه نـیست، ولی خـداوند هم قدرتمند شکست ناپذیر است و حکیم«أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم»
🏵اذیّت و آزار مسلمانان، آزمایشی برای کفّار است تا خبائث و عِناد خود را اِظهار کنند، به سلطهٔ خود مغرور شوند و قدرت خود را نشانه حقانیّت خود بدانند.
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
💚💧💚💧💚💧💚💧💚💧
[۶/۱۴، ۰۵:۴۸] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
🍀
#سبک_زندگی را از
#نهج_البلاغه بیاموزیم (۱۹۳)🍀
لاَ تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً، وَيَقِينَكُمْ شَكّاً، إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَإِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا.
حکمت ۲۷۴ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود : علم خويشتن را جهل، و يقينتان را شك قرار ندهيد، آنگاه كه عالم و آگاه شديد عمل كنيد و زمانى كه يقين كرديد اقدام نماييد (تا علم و يقين شما پايدار بماند).
بخش اول:
راه پايدارى علم و يقين:
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه اش، به عالمان بى عمل اشاره كرده نخست مى فرمايد:
«علم خويشتن را جهل قرار ندهيد»؛
(لاَ تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلاً).
اشاره به اينكه هرچيزى آثارى دارد كه از آثار آن مى توان آن را شناخت، هنگامى كه اثر و خاصيت خود را از دست بدهد به منزله معدوم است؛ هرچند ظاهرآ وجود داشته باشد.
قرآن مجيد درباره انسانهايى كه چشم و گوش دارند؛ اما آثارى كه از چشم وگوش انتظار مى رود يعنى شنيدن و عمل كردن و ديدن و عبرت گرفتن، در كار آنها نيست، تعبير به ناشنوا و نابينا كرده و حتى آنها را مردگان بى جانى شمرده است:
مى فرمايد:
«(إِنَّکَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ *
وَمَا أَنْتَ بِهَادِى الْعُمْىِ عَنْ ضَلاَلَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاَّ مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُّسْلِمُونَ)؛
تو نمىتوانى سخن خود را به گوش مردگان برسانى و نمى توانى صداى خود را به گوش كران برسانى در آن هنگام كه پشت مى كنند و از سخنان تو مى گريزند *
ونيز نمى توانى كوران را از گمراهى شان برهانى؛ تو فقط مى توانى سخن خود را به گوش كسانى برسانى كه آماده پذيرش ايمان به آيات ما هستند و در برابر حق تسليمند!».
اميرمؤمنان على علیه السلام نيز ثروت اندوزان بخيل و خودخواه را مردگان برخوردار از حيات ظاهرى مى شمرد و مى فرمايد:
«هَلَکَ خُزَّانُ الاَْمْوَالِ وَهُمْ أَحْيَاءٌ».
به عكس، دانشمندانى را كه از دنيا رفته اند و آثارشان در افكار و دلها باقى است زندگان جاويد مى داند و مى فرمايد:
«الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَأَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ».
همانگونه كه قرآن مجيد نيز شهيدان را زندگان جاويد دانسته است.
بنابراين اين يك فرهنگ قرآنى و اسلامى است كه هر موضوع بى خاصيتى در حكم معدوم است و به همين دليل عالمانى كه به علم خود عمل نمى كنند در كلام امام علیه السلام به منزله جاهلان شمرده شده اند.
ادامه دارد...
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
[۶/۱۴، ۰۵:۵۳] mortezakhosravi179مدیر۵۳: 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💚دعاى هفتم
#صحیفۀ_سجادیه - دعا هنگام گرفتارى و ناراحتى (۲)💚
يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكارِهِ،
وَ يا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ،
وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلى رَوْحِ الْفَرَجِ،
ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعابُ،
وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبابُ؛
اى خدايى كه پيچيدگى ناگوارىها فقط به وسيله تو حل مى گردد
و اى خدايى كه برندگى سختىها را مى شكنى
و اى كسى كه روى آوردن به سوى آسايش را از تو تمنا مى كنيم.
فقط به قدرت تو هر دشوارى هموار است
و تنها سبب رهائی از دشواریها، لطف عام تو مى باشد.
ادامه شرح فراز اوّل
..... گذشته از آن كه گشايش هر در بسته اى به دست قدرت او است، شكنندگى و حاد بودن مصيبتها نيز در برابر قدرت و پشتيبانى او كُند گرديده و انسان از كنار زندگى بدون هيچ گونه مشكلى عبور خواهد كرد. به همين دليل حضرت سجّاد عليه السلام فرمود:
«فقط به وسيله تو خروج از وادى غم ميسور است و هيچ چيز براى تو مشكل نيست.»
عبارت آخر اين فراز از دعا، جالبترين قسمت آن است كه مىفرمايد:
«تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبابُ.»؛
يعنى نظام جبرى علّت و معلولى در سلطه قدرت تو ضرورت و جبر پيدا كرد