🔰3️⃣لزوم توجه به بستر کلان آیات قرآن رهبري قرآن را به شكل اجتماعي تبیین می‌کنندو این از اول براي من جذاب بود. علامه طباطبايي هم هرجا كه بحث اجتماعي قرآن است فروگذار نمی‌ کنندو تلاش می‌كنند آن را در فضاي اجتماعي حل كنند؛يعني سياق که سياقی اجتماعي است، ایشان هم به‌هيچ‌وجه اين سیاق را به‌هم نمی‌زنند و این خيلي براي من خوشايند است. من معتقدم كلّ قرآن اجتماعي است. چرا؟ چون بستر اصلي قرآن بستر اجتماعي است. رسول‌الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از هنگام بعثت تا زمانی‌كه در مكّه بودند، مشغول مبارزه بودند. بعد هم نوبت هجرت است و پيروزي انقلاب. اين بسترِ كلان است. بستر كلان خيلي معنا دارد. بعضي‌ها اصلاً به این مسئله توجّه نمی‌کنند! اين سياق عمومي قرآن است.همین درمورد حضرت امام (رحمه الله) هم هست. ایشان از سال42 تا ایام انقلاب و پس از پیروزی، اطلاعيه‌ها دادند و مطالب مختلفی بیان کردند. حال‌وهوای این بیانات کاملاً مشخص است. بستر بسترِ انقلاب و صحنۀ اجتماع است و هر تعبيري كه امام دارند، مانند «ما مأمور به وظيفه هستيم، نه نتیجه.» مشخص است که شأن نزول و محلّ اشاره‌ای دارد. در این بستر کاملاً معنا دارد و قرار است در صحنۀ اجتماع، چيزي را بشكند و خراب كند و چيزي را درست كند. کلّ قرآن هم این‌گونه است؛ لذا بنده معتقدم که اين بسترِ كلان به ما اجازه می‌دهد که تمام آيات را اجتماعي بفهميم ولَو درموردِ آیات فردي که معنا و توضیح خود را دارد.در اصل آیات قرآن همیشه در صحنۀ اجتماعي زنده می‌شوند. —————————— 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid